Wetenschap - 8 september 2015

Te veel tekst, te weinig plaatjes

tekst:
Roelof Kleis
1

Waarom zijn wetenschappelijke PowerPoint presentaties vaak zo slaapverwekkend saai? Dat komt doordat wetenschappers te veel tekst en te weinig plaatjes gebruiken.

Foto: Bram Belloni

Dat beweert Brigitte Hertz, die morgen promoveert op een studie naar het gebruik van PowerPoint tijdens wetenschappelijke congressen. Zij bestudeerde nauwkeurig voordrachten van wetenschappers en hoe zij PowerPoint daarbij gebruiken. Alle veelgehoorde klachten zijn volgens de studie van Hertz terecht. Wetenschappers gebruiken te veel tekst, nauwelijks plaatjes en zijn meer met hun slides bezig dan contact te leggen met hun publiek.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan


Die onkunde heeft twee oorzaken. Wetenschappers weten niet hoe ze PowerPoint moeten gebruiken en doen ook niet de moeite om daar eens een boek over te lezen. ‘PowerPoint brengt een extra variabele op het toneel, waar je als presentator iets mee moet doen’, zegt Hertz, die zelf een bureau runt dat wetenschappers traint in het presenteren. ‘Je moet de aandacht van het publiek sturen, maar wetenschappers leren niet hoe ze dat retorisch op moeten lossen. Dat vind ik eigenlijk wel schokkend.’

Naast een gebrek aan kennis is spreekangst volgens Hertz debet aan veel saaie en ineffectieve presentaties. PowerPoint is met name zo populair omdat het mensen met spreekangst houvast biedt op het podium. Dat blijkt ook uit haar studie: hoe meer spreekangst, hoe meer tekst op de slides. Zij pleit daarom voor meer opleiding in presenteren. ‘In Amerika leren kinderen al vanaf de kleuterschool presenteren. Ik denk dat dat belangrijk is.’

Re:acties 1

  • K. Ringspier

    Is het analyseren van Powerpoints al een promotie waard?

    Reageer
    • Luc

      ...en je kunt er een MSc-thesis over schrijven: http://library.wur.nl/WebQuery/clc/2002285


Re:ageer