Organisatie - 29 september 2011

‘Te abstracte' wervingscampagne uit de lucht

Studiekiezers klikten niet door naar universiteit en VHL. Online karaktertest ‘ te ­reclame-achtig'.

Wageningen UR begint volgende week met een nieuwe wervingscampagne onder scholieren. De vorige campagne, een online karaktertest die de scholieren uitsluitsel gaf over de opleiding die bij hen paste, heeft een jaar gelopen. Jongeren werden daarbij ingedeeld in categorieën met fantasierijke namen als Nano Mysterioso of Investigo Curiosus.
Volgens studentenwerver Edwin Kelhout was de site www.watvoorsoortbenjij.nl op zich een succes; 150.000 studiekiezers begonnen aan de karaktertest, de helft maakte hem af. ‘Zulke bezoekcijfers hebben we nooit gehad. Alleen het doorklikken naar de sites van de universiteit en VHL gebeurde te weinig.'
Ook stuitte de online test op wat kritiek bij scholieren. ‘Ze vonden het te abstract, te reclame-achtig', aldus Kelhout. ‘De keuze voor een studie is een belangrijke, die moet je niet te spannend of te mooi maken. Daarom hebben we er nu voor gekozen om dichterbij het gevoel van jongeren te gaan zitten.'
Preloaders
De nieuwe campagne werkt met internetbanners en reclamespots op zenders als MTV, Animal Planet en Discovery Channel. Ook komen er zogenaamde preloaders; filmpjes van 15 seconden die worden vertoond tijdens het laden van televisieprogramma's op sites als uitzendinggemist.nl.
Doel van de campagne is twijfelende studiekiezers over de streep te trekken. ‘Scholieren gaan kijken in studentensteden als Amsterdam en Utrecht, maar twijfelen nog over de opleiding. Dat is onze kans om te zeggen: ‘Heb je al eens aan Wageningen gedacht?'

Re:ageer