Cultuur

Talenten willen Nobelprijswinnaars naar Wageningen halen

In Wageningen moet een klimaat ontstaan dat toponderzoek stimuleert. Daarom hebben zeventien veelbelovende onderzoekers gisteravond in het Hof van Wageningen het ‘Jong College’ opgericht.

Het idee van een Jong College komt van de Wageningse talenten David Lentink en Dolf Weijers. Zij streven naar een onderzoekklimaat dat je aantreft bij de beste universiteiten. Weijers: ‘Op universiteiten als California Institute of Technology, Cambridge, MIT, Oxford en Harvard spreken elk jaar wetenschappers van Nobelstatuur, topbeleidsmakers en editors van toptijdschriften. Dat geeft een bruisende sfeer waarbij jonge wetenschappers worden geïnspireerd om groot te denken en grenzen te verleggen.’

Lezingen

Die sfeer moet Wageningen ook krijgen. Het Jong College wil daartoe markante sprekers naar Wageningen halen. Ze wil bijvoorbeeld redacteuren van tijdschriften als Nature, Science en PNAS laten vertellen over publiceren en carrière. Journalisten van tijdschriften als NewScientist of NRC/Handelsblad gaan lezingen geven over communicatie. Nobelprijswinnaars moeten het toponderzoek stimuleren, en ondernemende hoogleraren gaan valoriseren aanmoedigen.

Collegium

De Wageningse talenten weten zich gesteund door de top. Een zogeheten collegium van gevestigde wetenschappers zal hen steunen en coachen. In dat collegium zitten de spinozisten Marcel Dicke, Willem de Vos en Marten Scheffer, de Akademie-hoogleraren Pierre de Wit en Daan Kromhout, decaan Johan van Arendonk en rector magnificus Martin Kropff.

Selectie

Het Jong College is overigens een selectief gezelschap. Meer dan veertig wetenschappers hadden zich aangemeld, na selectie bleven er zeventien over. De criteria waren motivatie, publicatiescore en de mate waarin iemand succesvol is bij het verwerven van subsidies. Bijna alle zeventien hebben een ERC grant, een Veni-, Vidi- of Vici-beurs op hun naam staan. Het zijn: Gerlinde de Deyn, Maria Forlenza, Rene Geurts, Jan Willem van Groenigen, Jasper van der Gucht, Monique Heijmans, Kerstin Kaufmann, Joost Keurentjes, David Lentink, Erik Poelman, Jasper van Ruijven, Ryan Teuling, Bart Thomma, Don Weenink, Dolf Weijers, Tom Wennekes en Pieter Zuidema.