TU Twente voert studentenstop in

Na de technische universiteiten in Eindhoven en Delft gaat ook de TU Twente een studentenstop invoeren. De Twentse universiteit kan maximaal 12.000 studenten aan met de huidige financiële middelen, zegt het college van bestuur, en dat aantal is bijna bereikt.
Albert Sikkema

©Guy Ackermans

Volgens bestuursvoorzitter Victor van der Chijs van de TU Twente gaat bij meer dan 12.000 studenten de onderwijskwaliteit achteruit en verliest de universiteit zijn kleinschalige karakter. Twente heeft nu 11.000 studenten en groeit, net als de andere technische universiteiten, gestaag door. Hoe de Twentse universiteit studenten gaat selecteren, is nog niet bekend.

Studentengroei

Eerder kondigden de technische universiteiten in Delft en Eindhoven aan dat ze de studentengroei gaan beperken door de invoering van numeri fixus bij meerdere technische opleidingen. De TU’s werken samen met Wageningen University in de 4TU-federatie.

Scenario’s

De Wageningse universiteit heeft momenteel een numerus fixus bij drie opleidingen. De universiteit overweegt meer studentenstops. Een werkgroep van WUR denkt na over de toekomst van de universiteit en heeft drie scenario’s opgesteld. In een van de scenario’s krimpt de universiteit met behulp van selectie van studenten naar een topinstelling met 5.000 masterstudenten, in een ander scenario blijft de universiteit groeien naar zo’n 20.000 studenten. De discussie over de groei moet uitmonden in een nieuw strategisch plan van de universiteit.