Sylvatica geeft uni boom cadeau

Na de kaalslag is de campus weer een boom rijker. De jarige studievereniging Sylvatica schonk de universiteit een fladderiep. ‘De campus kan wel wat bomen gebruiken.’
Carina Nieuwenweg

Wie zich woensdag rond lunchtijd over het fietsbruggetje bij Orion waagde, zal het vast hebben opgemerkt: een twintigtal enthousiaste studenten die zich, in de regen, rondom een gegraven gat verzamelden. Met op de achtergrond een boom die languit op zijn kant lag. De reden? Sylvatica, de studievereniging van Bos en natuurbeheer, bestaat dit jaar 75 jaar en schonk ter gelegenheid van dit een lustrum een boom aan de universiteit. Die natuurlijk door de bos- en natuurbeheerders zelf geplant werd. Omdat veel bomen moesten sneuvelen vanwege de busbaan en andere bouwwerkzaamheden, ‘kan de campus wel wat bomen gebruiken’, aldus voorzitter Melissa Onwezen tijdens een korte speech. De universiteit heeft besloten tot een herplantingsproject en het geschenk van Sylvatica is onderdeel van dit project. De universiteit gaf aan meer dan blij te zijn met het cadeau en wees de boom een prominent plekje toe. Hij mag de rest van zijn leven doorbrengen op het grasveld naast Orion.

Over de soort was goed nagedacht, aldus Sylvatica. ‘Het betreft een fladderiep. Een boom die goed gedijt in natte en in droge grond. En dat is op de campus zeker nodig.’ De boom hebben de studenten uitgezocht bij bomenkwekerij Dependens uit Bennekom. Dit bedrijf viste naast het net bij een bomenaanbesteding van Wageningen UR. De eigenaar vindt het een leuk idee dat één van zijn bomen dan toch een plekje krijgt op de campus.

Voordat de boom daadwerkelijk geplant werd moest er eerst nog een verstekeling opgeruimd worden. In de nacht van dinsdag op woensdag hadden onbekenden op het voorbestemde plekje een grote tak neergezet. Met een bordje erbij: ‘Peter Pine the Pioneer’. Sylvatica overweegt om ook Peter Pine te herplanten.