Wetenschap - 22 februari 2017

‘Supermarkt slaat slaatje uit ophokplicht’

tekst:
Albert Sikkema

De Nederlandse supermarkten maken extra winst over de ruggen van de pluimveehouders en consumenten, stelt de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP).

<foto: Flickr>

Door de vogelgriepdreiging en ophokplicht krijgen pluimveehouders 35 procent minder betaald voor vrije-uitloopeieren, maar de supermarkten rekenen die korting niet door aan de consument. De handel verdient zo aan de vogelgriepcrisis, constateert de NVP, die zich beraadt op vervolgstappen.

Vrije-uitloopeieren leveren de pluimveehouders zo’n 9 cent per stuk op. Door de ophokplicht moeten die eieren nu als scharreleieren worden verkocht in de supermarkten. Daardoor krijgen de pluimveehouders gemiddeld 3 eurocent minder uitbetaald. Consumenten blijven echter de gangbare prijs voor uitloopeieren betalen, constateert de vakbond. De NVP vindt dat pluimveehouders met uitloopeieren alsnog 3 cent meer per ei betaald moeten krijgen of dat de supermarkten de korting moeten doorberekenen aan de consument.

De NPV beschrijft een fenomeen dat veel vaker voorkomt in voedselketens. Supermarkten romen prijsschommelingen af voor eigen gewin, constateerde de Wageningse onderzoeker Tsion Taye Assefa eind vorig jaar.


Re:ageer