Wetenschap
Visie

‘Suikervrij wordt wellicht de nieuwe norm’

Een blikje cola halen in de pauze is straks verleden tijd. Nederlandse frisdrankproducenten stoppen uiterlijk eind 2018 met de verkoop van suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen. Dit is een beperking van keuzemogelijkheden die heel bevrijdend kan werken, vindt Hans Dagevos, consumptiesocioloog bij Wageningen Economic Research.
Tessa Louwerens

© Shutterstock

Wat vind je van deze maatregel?

‘Ik denk dat dit een goede stap is. Er wordt al jaren gesproken over de nadelige effecten van suikerhoudende frisdranken en er is ook aardig wat onderzoek naar gedaan. Ik denk dat deze beslissing ook een signaalfunctie kan hebben en ons bewuster maakt van het feit dat suikerrijke producten overal worden aangeboden als onderdeel van een ‘normaal’ dieet.’

Kunnen jongeren niet zelf beslissen?

‘Natuurlijk zijn er genoeg praktische en principiële bezwaren te maken tegen interventies zoals het belasten of subsidiëren van bepaalde gedragskeuzes. En deze maatregel gaat zelfs een stap verder, omdat het keuzemogelijkheden helemaal wegneemt. Gedragswetenschap leert ons dat consumenten hier meestal niet blij van worden. Minder keuzemogelijkheden wordt uitgelegd als verlies en daar houden mensen niet van. Hopelijk gaan Europese scholieren hier anders tegenaan kijken. Ik denk dat ze zich zullen realiseren hoeveel keuzevrijheid ze hebben en dat we niet altijd maar alles kunnen eten en drinken, zonder dat er consequenties aan verbonden zijn. Ik denk dat deze begrenzing juist bevrijdend kan werken, omdat het minder keuzestress geeft. Het zou mooi zijn als jongeren daardoor keuzes maken die ze anders nooit zouden hebben gemaakt.’

Gaat dit werken?

‘We moeten nog afwachten of dit ook meetbare gezondheidseffecten zal hebben. Dit zal lang duren en is lastig vast te stellen. Ik denk dat je het succes ook niet alleen moet meten op basis van harde gezondheidseffecten, bijvoorbeeld of de jeugd over zoveel jaar minder dik is, want daar spelen heel veel factoren mee. Het gaat eveneens om het signaal dat je met deze maatregel afgeeft. De industrie en scholen nemen hiermee een bepaalde verantwoordelijkheid en herdefiniëren wat we normaal vinden. Dit is minder tastbaar en meetbaar, maar daarom niet minder belangrijk. Het gaat ook om het weerbaar maken van jonge mensen zodat ze opgroeien tot verantwoordelijke consumenten. Verder denk ik dat dit niet alleen invloed zal hebben op de vraag maar ook op het aanbod. Het zou het omgekeerde supersizen kunnen zijn. Daar werd groot de norm. Wellicht wordt nu suikervrij de norm en zal dat ook leiden tot een nieuwe innovatiegolf. Ik denk dat fabrikanten daar klaar voor zijn, ze hebben inmiddels genoeg zero en lightproducten ontwikkeld.’

Lees ook eens:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.