Wetenschap - 1 januari 1970

Succesvolle yoghurt voor gezonde ogen is blauw

Niet alle nieuwigheid schrikt consumenten af. Er zijn ook innovaties die de consument vrijwel direct aantrekken. Dat zegt promovenda Anne Michaut in haar proefschrift over de acceptatie van nieuwe voedingsmiddelen.

Hoewel iedereen er inmiddels van overtuigd is dat innovaties onmisbaar zijn voor de overleving, is het gros van de nieuwe producten een flop. Consumenten kunnen sommige vernieuwingen waarderen, maar het gros van de innovaties is niet aan hen besteed. Michaut probeerde te achterhalen met welke vernieuwingen de consument het meest moeite heeft.
De marktwetenschapper onderscheidde twee dimensies van vernieuwing: sensorische en complexe. Blauwe yoghurt zou een voorbeeld zijn van sensorische vernieuwing. Consumenten houden van dit soort innovaties, en accepteren ze vaak probleemloos en graag.
Complexe vernieuwingen zijn een ander verhaal. Die innovaties vind je in producten die er niet anders uitzien of smaken, maar die volkomen nieuwe eigenschappen hebben. Een yoghurt die de ogen gezond houdt is een voorbeeld van zo’n product. Uit analyses van Michaut bleek dat de consument juist met die categorie producten zoveel moeite had. Hoe complexer nieuwe producten zijn, des te minder slaan ze aan.
Michaut gelooft echter niet dat alle complexe innovaties per definitie floppen. Ze kunnen slagen als de fabrikant een lange adem heeft. Bedrijven kunnen het ontwikkelen van nieuwe complexe producten zien als een investering voor de lange termijn, leidt Michaut af uit analyses. Krijgen ze genoeg tijd, dan groeit het marktaandeel van de complexe innovaties nog door als de eenvoudige sensorisch innovaties alweer op hun retour zijn. Fabrikanten zouden dit soort innovaties meer kans kunnen geven, suggereert Michaut, door ook de sensorische eigenschappen te vernieuwen. Dat kan de acceptatie door consumenten verhogen. | W.K.

Anne Michaut promoveerde op dinsdag 8 juni bij prof. Hans van Trijp, hoogleraar Marktkunde en consumentengedrag, en prof. Jan Benedict Steenkamp, hoogleraar Marketing aan de universiteit van Tilburg.

Re:ageer