Gebouwen

Succesvolle kamerbemiddelaar gaat toch door

Met de komst van 2000 nieuwe studenten is er weer een grote vraag naar kamers in Wageningen. De doorstart van de Kamerbalie haalt de druk enigszins van de ketel.

Het is erg druk bij de Kamerbalie, ofwel de Pulse Housing Desk. Particulieren die een kamer aanbieden, kunnen dezelfde dag nog reacties van zeker twintig woningzoekenden verwachten. In deze periode komen er gemiddeld zo’n zeven nieuwe kamers per dag binnen. ‘Die zijn gelijk weg’, zegt baliemedewerker André Luiten. Even leek het erop dat de Kamerbalie met zijn laatste seizoen bezig was. Het voortbestaan van de belangrijkste bemiddelaar van particuliere kamers in Wageningen stond op het spel omdat de studentenvakbond Pulse – die de balie beheerde – ter ziele is. Half augustus werd echter duidelijk dat de Kamerbalie een doorstart maakt als zelfstandige stichting. Pulse-voorzitter Romy Appelman is er blij mee. ‘Het is een goedlopende service waar veel vraag naar is.’ Dat blijkt ook dit jaar weer. De vraag naar kamers is enorm, na opnieuw een recordaantal nieuwe studenten in Wageningen, zo’n 2000. Maar het aanbod groeit ook. Steeds meer particulieren uit Wageningen en Ede bieden een studentenkamer aan, mede door wervingsacties van de Kamerbalie. Daarnaast zijn er zestig tijdelijk kamers gerealiseerd bij theater Junushoff. Luiten schat de hoeveelheid studenten zonder kamer even groot als vorig jaar.

Appartement kopen

Een kleine peiling van Resource tijdens de introductiedagen onder een tiental AID-groepjes laat zien dat ongeveer de helft van de eerstejaars nog een kamer zoekt. Veel studenten overbruggen de periode dat ze nog geen kamer hebben met een tijdelijke kamer in onderhuur. Het aantal studenten dat een kamer heeft kunnen vinden via studentenhuisvester Idealis is klein. Een studente die het wel is gelukt, heeft zich gelijk na oud en nieuw – toen de inschrijving voor eerstejaars opende – ingeschreven bij Idealis. Andere studenten hebben geluk gehad – ze mochten op gesprek in een studentenhuis en werden gelijk aangenomen als medebewoner. Hoe dan ook, vrijwel niemand kiest ervoor om op en neer reizen vanuit het ouderlijk huis. Vier eerstejaars melden ons dat ze zelfs overwegen om samen een appartement te kopen. Welke tips heeft de Kamerbalie voor de woningzoekenden? ‘Als je een aanbod ziet, moet je gelijk telefonisch reageren’, weet Luiten. ‘Maar je moet ook geduldig zijn. Ga bijvoorbeeld op de camping in Wageningen staan. En leg contacten binnen je AID-groepje, wellicht kom je via via aan een kamer.’