Stuur Harold naar de VN!

Harold Hoiting (23) zit in de halve finale om jongerenvertegenwoordiger naar de Verenigde Naties te worden. Dat betekent dat de student Management, Innovatie en Life Sciences keihard campagne voert deze week.

Om echt jongerenvertegenwoordiger te worden moet Harold eerst nog in de finale komen en daar zijn twee tegenstanders zien te verslaan. En daar is flinke actie voor nodig. Hoe hij dat voor zich ziet? Zeven dagen lang 24 uur per dag campagne voeren. ‘Mijn campagneweek is maandag om stipt twaalf uur ‘s nachts begonnen, door op mijn website levensgroot te zetten dat er gestemd kan worden. Daarna heb ik mezelf gepromoot op Twitter en Facebook, heb ik posters ophangen bij studentenhuizen, gesprekken gevoerd met studenten tijdens de lunch op het Forum en ben ik langsgaan bij feestjes.’ Feestjes? ‘Ja, zowel om campagne te voeren als om te ontspannen.’

Raar

Harold wil de studenten duidelijk maken hoe belangrijk het is dat hun stem wordt gehoord. ‘Zo’n 50 procent van de wereldbevolking is jonger dan 25 jaar. De overige 50 procent bepaalt de toekomst voor ons als jongeren. Dat is raar. Wij weten toch wat goed voor ons is en waar aan gewerkt moet worden? Jongeren zitten vol goede ideeën en hebben zat oplossingen voor problemen in de wereld en in hun land. Ze moeten de kans krijgen om te zeggen wat ze vinden, op allerlei vlakken.’ Of het nu gaat om politiek, problemen waar jongeren tegenaan lopen in Nederland, hoe zij hun toekomst zien of wat er gedaan moet worden aan internationale problemen- Harold wil te weten komen wat Nederlandse jongeren vinden. Als hij wordt gekozen als jongerenvertegenwoordiger gaat hij het land in om de jongeren uit te leggen wat de VN precies zijn. Dit zal hij doen door discussies te voeren, workshops te geven, bij scholen langs te gaan of in debat te gaan. ‘Daarnaast vind ik internationaal samenwerken belangrijk, want daardoor kunnen we internationale problemen aanpakken. Zo moeten jongeren bijvoorbeeld worden betrokken bij projecten tegen armoede of voor burgerrechten.’ Passie Harold praat vol enthousiasme, zelfverzekerdheid en passie over zijn doelen en idealen. Heeft hij dan geen twijfels of zorgen? ‘Jawel. Ik ben een doener, en de VN zijn een grote organisatie van 193 lidstaten. Dat maakt besluitvorming ontzettend traag. Dat zou me best wat frustraties kunnen bezorgen. Ik moet dus zorgen dat ik realistisch blijf. Ik wil veel bereiken, maar wat mijn uiteindelijke invloed zal worden, is afwachten.’ Voor het zover is moet hij eerst de halve finale door komen. Harold schat zijn kansen hoog in. ‘Ik heb al veel ervaring. Voor mijn studie heb ik al internationale projecten uitgevoerd en presentaties gehouden. Ook ben ik voor een student challenge in Zuid-Afrika geweest om te brainstormen met Nederlandse en Zuid-Afrikaanse jongeren en Nederlandse bedrijven hoe we de waterproblemen in Afrika zouden kunnen oplossen.’ Daar merkte hij hoe belangrijk het is dat jongeren gehoord worden. ‘Tijdens die gesprekken met de Zuid-Afrikaanse jongeren merkte ik hoeveel goede ideeën zij hebben, terwijl die nauwelijks gehoord worden. Dat vind ik schrijnend, want de jongeren zijn de toekomst.’ Of Harold op de juiste manier campagne heeft gevoerd zal blijken op maandag 8 oktober. Dan hoort hij of hij door is naar de finale.

Stemmen SMS ‘Harold’ naar 5040, of viawww.dewereldvandevn.nlMeer weten over Harold en zijn idealen? kijk opwww.youandItogether.nl