Organisatie - 1 januari 1970

Studieproject tentoongesteld in bibliotheek

Meiden van elf en twaalf jaar oud laten schilderen over hun toekomst in onze multiculturele samenleving: dat was het idee van vier studenten Management of Agro-ecological Kowledge and Social change (MAKS), voor een studieproject. De kindertekeningen met huis, man, kinderen en vriendinnen sieren deze maand de openbare bibliotheek in Wageningen.

‘We wilden het begrip multiculturele samenleving concreter maken’, vertelt Jeske van der Gevel. ‘Het heeft na de moord op Theo van Gogh een negatieve klank gekregen en ik hoop dat Nederlanders elkaar weer beter gaan begrijpen’, vult Janneke Timmerman aan.
Terwijl andere studenten voor de open space training van de opleiding aan de slag gingen met onderwerpen als de Wereldbank en hiv/aids en ontwikkeling, stapten Van der Gevel en Timmerman met groepsgenoten Daniel Diehl en Kyra Rutten naar wijkcentrum de Pomhorst. Timmerman. ‘Kinderen hebben de toekomst. Ze denken nog niet in hokjes.’
De studenten gaven op het wijkcentrum een groep meiden eerst een introductieles over cultuurverschillen aan de hand van koffieceremonies uit verschillende werelddelen. De tweede middag vroegen ze de meiden te schilderen over hun toekomst in een multiculturele samenleving. Het leverde aandoenlijke schilderingen op van huizen en mensen.
De Wageningse bblthk wilde de tekeningen graag tentoonstellen. Voor de presentatie van hun project met het motto ‘kunnen we nog dromen’ togen de medestudenten van de vier daarom op dinsdag 10 januari niet naar een collegezaal, maar naar de bieb.
Timmerman vond het project al met al zeer waardevol. ‘Ik heb gemerkt hoe ik ook in hokjes denk. Als ik een vrouw met hoofddoek zie schiet toch door mijn hoofd dat ze minder geëmancipeerd is. Terwijl de meiden geen multiculturele samenleving zagen maar gewoon jongens en meiden van hun leeftijd.’ / YdH

Re:ageer