Organisatie - 9 oktober 2008

Studiebeurs op zijn retour

De stand op een beurs als middel voor studentenwerving is op zijn retour. De Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit, Universiteit Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam staan dit jaar niet op de studiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht, die nog tot 11oktober duurt.
‘Beurzen zijn geen goed middel’, zegt Godfried Jansen, hoofd marketing en studievoorlichting van de UvA. ‘Maar iedereen bleef tot nu toe komen omdat de anderen dat ook deden. En dat is nu doorbroken.’ De cijfers laten volgens Jansen zien dat scholieren die de beurs bezoeken minder geneigd zijn om naar een open dag van de universiteit zelf te gaan. De UvA vindt dat de scholieren zich veel beter kunnen oriënteren als ze een programma bij de universiteit zelf volgen.
Ook de UU heeft de beurs definitief de rug toegekeerd. ‘We willen scholieren serieus nemen, maar de studiebeurs is verworden tot een kermis met spiegeltjes’, zegt manager marketing en communicatie Dionne Puyman. De UU ziet meer toekomst in een persoonlijke benadering op maat.
De afdeling voorlichting en werving van Wageningen Universiteit herkent de kritiek van andere universiteiten. ‘De kwaliteit van de contacten op de beurs is laag’, vindt BSc-marketeer Edwin Kelhout. Maar de situatie voor Wageningen ligt anders. Amsterdam en Utrecht trekken veel regionale studenten terwijl Wageningen een specifiek aanbod heeft en nationaal werft. ‘Van alle zevenhonderd middelbare scholen in Nederland krijgen wij wel één student.’
Dit jaar staan Wageningen Universiteit en hogeschool VHL nog op de beurs, maar voor de komende jaren wordt gekeken naar alternatieven. De nadruk komt steeds meer op internet en individuele meeloopdagen te liggen.

Re:ageer