AID

Studeren doe je zo: tips van docenten

Klamme handen van de tentamenstress of amper een sociaal leven omdat je achterloopt met je readings? Hoeft helemaal niet. Drie docenten geven je tips om succesvol te studeren én het meeste uit je studententijd te halen.
Luuk Zegers

tekst Luuk Zegers

Jessica Duncan

, universitair docent Rurale Sociologie:

1. Lees de course guide. Het ligt misschien voor de hand, maar veel studenten doen dit niet. De course guide legt uit waar het vak over gaat en wat er van jou als student wordt verwacht. Als student ben je al druk genoeg, dus hoe beter je weet wat je moet doen en wanneer je iets moet inleveren, hoe beter je dat kunt plannen. Om te testen wie de course guide leest, zet ik er vaak een opdracht in, zoals: ‘Als je deze zin leest, stuur me dan een foto van je lievelingseten.’ Ongeveer de helft van de studenten doet dat.

2. Gebruik een agenda. Deadlines die nu nog ver weg lijken, komen vaak snel dichterbij en voor je het weet moet je iets inleveren. Als student moet je leren om onafhankelijk te leren. Een agenda is dus echt een must: koop er een en gebruik ‘m!

3. Neem je leeswerk serieus. Blijf op schema met de readings, stel er vragen over en probeer te begrijpen waarom je juist díe readings moet lezen. Als je weet waarom je iets leest, weet je ook op welke kennis je eruit moet halen.

4. Stel vragen, waarbij je laat zien dat je probeert de stof te begrijpen. Domme vragen bestaan eigenlijk niet, maar als het antwoord op je vraag in de course guide staat, is het best dom die te stellen. Maar snap je een concept niet helemaal en heb je extra verduidelijking nodig, vraag daar dan om bij je docent. Maak wel duidelijk dat je heb geprobeerd om de vraag zelf te beantwoorden, en leg uit wat je wel en wat je niet snapt.

5. Wees nieuwsgierig, ook in je vakkenselectie. In Wageningen kun je enorm veel kanten op en verschillende dingen proberen. Doe dat, ga uit die comfortzone. Je krijgt er nieuwe perspectieven voor terug.

6. Studeren kan behoorlijk stressvol zijn, dus vind een gezonde manier om met stress om te gaan. Ga sporten, eet gezond, en zoek hulp als je het nodig hebt. WUR heeft studentpsychologen, studieadviseurs, decanen, vertrouwenspersonen en meer hulpverleners in dienst. Als het je te veel wordt, zoek iemand om mee te praten, bijvoorbeeld via het Student Service Centre. Dat is het dapperste wat je kan doen.

Hannie van der Honing,

docent Celbiologie:

1. In Wageningen is veel contactonderwijs. Toch kiezen veel studenten ervoor om niet naar colleges te gaan. Op de eerste dag zitten er 275 man in de zaal, op de tweede dag zijn dat er 190 en op dag drie is nog maar de helft over. Het is niet heel erg om een keer een college te missen, omdat je het online mee kan kijken. Maar ik raad studenten wel aan om dat contactonderwijs te waarderen. In de colleges wordt duidelijk gemaakt waar de focus ligt.

2. Bereid practica goed voor. Als je van tevoren weet wat je moet doen, kun je er veel meer uithalen. Als je binnenkomt met het idee ‘wat gaan we doen vandaag?’, dan loop je achter de feiten aan.

3. Wees niet bang voor een beetje studievertraging als je daardoor iets kan doen waar je enthousiast over bent en waar je veel van leert. Studenten die een commissie- of bestuursjaar doen, leren soft skills waar je enorm veel aan hebt als je begint met werken.

4. Een aantal studenten neemt hun studie héél serieus; te serieus denk ik weleens. Mijn tip voor die studenten is om ook te genieten van de vrijheid die je als student hebt. Want als je eenmaal aan het werk bent, wordt dat een stuk lastiger.

Perry den Brok,

hoogleraarEducatie en Leerwetenschappen:

1. Studeer regelmatig. Uit onderzoek blijkt dat je beter vaker kleine stukjes kan leren dan één keer heel hard stampen voor een tentamen, want dan vergeet je het meeste weer. En misschien kun je met last minute stampen wel je tentamens halen, maar als het goed is kom je naar de universiteit om iets te leren. Dan is het fijn als je niet een week na je tentamen weer alles bent vergeten.

2. Dit is eigenlijk een beetje een slechte tip, maar er zijn een paar boeken, Test Heroes bijvoorbeeld, waarin staat uitgelegd hoe docenten tentamens maken. Als je weet hoe de tentamens gemaakt worden, weet je ook beter wat je moet doen om ze te halen.

3. Denk na over de lange termijn. Wat wil je uit je studie halen, wat wil je later gaan doen? De mogelijkheden lijken hier soms wel oneindig, dus het is goed om uit te zoeken welke kant je op wil gaan. Wil je bijvoorbeeld meer de onderzoekkant op, of de commerciële kant?

4. Leren doe je niet alleen in de collegezaal. Probeer dus ook buiten je vakken om met je studie bezig te zijn. Kijk films, ga naar lezingen, of probeer iets uit in de buitenwereld dat je hebt geleerd in de collegezaal.