Student - 24 juni 2016

Students complain about health care

tekst:
Carina Nieuwenweg
1

Students are not satisfied with the health care provided in Wageningen. They also do not know where to go to file their complaints. A survey of 122 people shows, executed by Students Party S&I (Sustainability &Internationalization).

The complaints of the students are generally about not being taken seriously by the General Practicioner(GP). They also claim that the Gelderse Vallei hospital asks the international students to pay high health care costs in cash. Finally, they say that the Dutch language version of the websites of the health care institutions are unclear.

Yufei Wang en Anne Walther, student council members for S&I, think the results from the survey are in line with their own observations. They already noticed that many students don't know how the health care system works and what their rights are. ‘Students are more expensive for GP's because of the constant flow, which in turn causes higher administration costs. For this reason the costs are partly covered by the university at the general gractice of Van der Duin-Van Dinther, who specialize in student's health care and is located on the campus site. This gives the impression to some students that they have no other choice than to go to this practice. This is incorrect. You are free to choose which GP you want. by law, a practice can't deny you health care. Though Walther still sees a lot of students get rejected, supposedly because the practice is at it's maximum capacity.

Wageningen University is taking the complaints to heart. The Student Service Centre will look into whether the information on the WUR website is sufficiently clear. And on Monday 27 June, Wang and Walther met with the practice of Van der Duin and Van Dinther. It was agreed that the GPs’ practice would adapt the information on the website so that students can see where they can go with any complaints. The Student Council will also hold an annual evaluation meeting with the doctors. Students who filled in the questionnaire will receive an email from S&I as soon as Van der Duin and Van Dinther have changed their website.

Re:acties 1

  • DYLAN

    OKAY!!

    Reageer

Reacties 3

  • Promovenda

    Ook handig om deze informatie goed beschikbaar te maken voor buitenlandse phds. Want ik merk vaak dat collega's geen idee hebben dat er zoiets als een huisarts of een huisartsenpost bestaat, en gaan ze bij hoge koorts 's nachts op de fiets naar de eerste hulp. En in plaats dat ze een local om advies vragen, vragen ze hulp aan buitenlandse huisgenoten, waardoor af en toe de raarste situaties onststaan, en zij erg ontevreden zijn over de zorg.
    En als we het toch daarover hebben: de universiteit (of althans de vakgroep) smeert buitenlandse phd's een goedkope studentenzorgverzekering aan, die niet past bij de doelgroep (bijv bij zwangerschap) waardoor belangrijke zaken niet vergoed worden.
    En, dat mag ook wel gezegd worden, zijn er huisartsen die niets doen als je met een klacht komt, of die net niet helemaal in hun taal formuleert. Ze zouden op zijn minst even kunnen kijken of onderzoeken, voordat ze de klacht vanachter hun bureau afserveren als gezeur. Maar dat is slechts een persoonlijke observatie.

  • kuch

    Volgens mij is het grootste verschil (en probleem) het feit dat veel internationale studenten verwachten dat een dokter altijd een medicijn voorschrijft, terwijl doktoren in NL er standaard vanuit gaan dat het wel overgaat.

  • Louterlarie

    Goed dat jullie voor de Engelsen opkomen


Re:ageer