Student - 21 mei 2015

Students angry at Idealis over Ziggo deal

tekst:
Linda van der Nat

The student housing provider Idealis has incurred the wrath of many students now that it wants to switch to internet provider Ziggo. Above all, it is the lack of options that has annoyed a lot of residents.

In early May Idealis sent all the student residents concerned a personal survey in which they could vote for or against the Ziggo deal (television and internet for 15 euros a month). If 70 percent of the voters were in favour of the package, the students would join Ziggo before the end of the year. But according to students there was no question of a choice because if students living in a housing complex or individual accommodation refused the offer, their TV and internet connections would be cut off as of 1 January. Leaving residents to make their own arrangements, hampered by the fact that they would not be able to use Idealis’s existing cabling.

In practice, this means that in many housing complexes, such as the star flats, it is virtually impossible for residents to make their own internet arrangements. Students currently pay 5.35 euros for television and have free internet use via the university’s own network. These contracts expire at the end of this year. Idealis has sat down with various providers, including the university. According to the student housing provider, Ziggo offers the best package and a good connection at a very reasonable price. 

Reacties 3

  • Haarwegbewoonster

    Het contract met de universiteit werd niet verlengd, omdat van Idealis de ICT vaker beschikbaar moet zijn om problemen om te lossen en dat het ook sneller gebeurd. De Uni gaf Idealis een berekening dat als zij dit moet dit 25 euro per kamer gaat kosten. Dit was voor Idealis te duur.
    Idealis heeft bijvoorbeeld nooit gevraagd wat de uni kan bieden voor bijvoorbeeld 5 euro per aansluiting om maar iets te noemen. Ten minste dit heb ik begrepen uit het document dat Idealis laats heeft vrij gegeven.
    Idealis had een eisenlijstje waar de aanbieder voor internet aan moet voldoen. Deze eisen heeft zij uit haar enquetes van de afgelopen jaren gehaald. De situatie voor gesteld in de enquetes was voor de update van de switches en vond ik nogal oppervlakkig.
    Idealis heeft elke aanbieder die niet voldeed aan het eisenlijstje of waarvan ze van te voren wisten dat het te moeilijk werd om het te kunnen aansluiten gelijk van het lijstje van mogelijkheden gestreept. Idealis heeft bijvoorbeeld niet gedacht aan concessies van dit eisenlijstje. Ik gok dat een student best 1-3 dagen langer zonder internet kan als de student minder hoeft te betalen in de maand aan internet.
    Zoals altijd denkt Idealis te weten wat haar huurders willen en daarna te handelen zonder ooit écht te vragen wat de student wilt. Was het nou echt moeilijk om begin dit jaar een fatsoenlijke enquete de deur uit te gooien met daarin vragen hoeveel wil je kwijt zijn in de maand aan internet/tv? Wil je meer betalen voor een betere service? En ga zo maar door. Of had een brainstormavond gehouden. En ga niet zeuren dat we hier de SFO voor hebben, want daar heb ik gevoel van dat ze niet genoeg weerstand bieden en bang zijn voor Idealis.
    Idealis had natuurlijk gehoopt dit snel af te handelen en het democratisch te laten lijken.
    Hopelijk hebben zowel Idaalis en de SFO hiervan geleerd. Idealis moet haar huurders niet behandelen als een stel domme ja-knikkende kleuters en de SFO mag kritischer zijn en meer weerstand bieden.

    • E. de V

      Waarom ga je zelf niet bij SFO dan?

  • Andere Peter

    Wat is er mis met deze optie dan? Mogen er eindelijk routers is er weer wat te zeuren.. Volgens mij heeft Idealis echt wel goed de mogelijkheden onderzocht en is dit gewoon de beste deal. Ik was blij verrast in ieder geval.

  • Peter

    Ik vraag mij af in hoeverre idealis nou schuldig is hieraan. De universiteit zou niet een duurder contract moeten aanbieden dan een groot commercieel bedrijf. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de universiteit in dit verhaal?


Re:ageer