Studentes strijden op EK lacrosse

Drie Wageningse studenten spelen deze week op het EK lacrosse in Tsjechië. Door een loodzware loting is de dertiende plek het hoogst haalbare resultaat.
Rob Ramaker

Het is het voordeel van een opkomende sport: je kunt snel doorstoten naar de top. In september 2014 begon Manouk Wolbert, bachelorstudente Biotechnologie, met lacrosse. Een Amerikaanse sport waarbij elf veldspelers een rubberen bal in het net van de tegenstander proberen te gooien. Hiervoor gebruiken ze een klein net, bevestigt aan een stok. En nu, nog geen jaar later, strijdt Wolbert samen met de eveneens in Wageningen studerende Lin Peterse en Julie Peletier om de Europese titel.

‘Supervet,’ zegt Wolbert telefonisch vanuit Tsjechië, ‘dat had ik vooraf niet verwacht.’ Ze geniet met volle teugen van het toernooi. Zo ligt het niveau een stuk hoger dan bij de Wageningen Warriors, de club waar ze speelt. ‘En het is leuk om echt interlands te spelen’, zegt Wolbert. Het is ook duidelijk een topsport- en geen studententoernooi. Spelers gaan vroeg naar bed en staan vroeg op en – behalve tijdens het eindfeest – wordt er zeker niet gedronken.

Wel balen de speelsters van de loting. Oranje kwam terecht in ‘de poule des doods’. Ze troffen niet alleen Wales, één van de favorieten, maar ook Italië en Israël, die zich flink versterkten met in Europa wonende Amerikanen. Alle poulewedstrijden gingen verloren en oranje kwam terecht in de ‘verliezerspoule’ die slechts uitzicht geeft op de dertiende plek. Gelukkig zijn de resultaten hier veel beter. Met ruime cijfers werd afgerekend met Zweden en Spanje. Vrijdag en zaterdag wachten België en Noorwegen nog. Wolbert: ‘Deze poule moeten we wel winnen.’

Wageningse studenten kunnen sinds 2012 lacrosse spelen bij de Wageningen Warriors. Ook de vereniging laat zien hoe snel de zaken kunnen gaan in een jonge sport. Dit jaar speelde voor het eerst een elftal dat geheel bestond uit Wageningse speelster en zij promoveerden prompt naar de eerste divisie. Het hoogte niveau in Nederland.