Wetenschap - 1 januari 1970

Studentenoordelen helpen onderwijs te verbeteren

Studentenoordelen helpen onderwijs te verbeteren

Studentenoordelen helpen onderwijs te verbeteren

Docenten worden er beter van als ze via vragenlijsten hun onderwijs laten evalueren. Studenten blijken goed in staat hun oordeel over de docent los te koppelen van wat ze vinden van het vak of van hun eigen prestaties. Dat blijkt uit een studie waarop Wim van Os volgende week promoveert aan de Vrije Universiteit. Docenten van wie het onderwijs al eens getest is via een vragenlijst, doen het de jaren daarop beter. Als ze zich nog eens laten doormeten met zo'n vragenlijst, scoren ze opnieuw hoger

Volgens ir Geert Muggen werken studentenoordelen aan de LUW nog beter. Hij heeft de Muggen-enqu352te opgesteld. Van Os is uitgegaan van vakken die slecht en goed gaan, waardoor er een soort van gemiddelde ontstaat. Ik kijk alleen naar de knelpuntvakken en die meet ik een jaar later een tweede keer. Deze methode is wat gestructureerder. /F.A

Re:ageer