Studentenlobby voor circulaire economie versterkt

De studentenlobby voor meer Wageningse inspanning op het gebied van biobased en circulaire economie heeft een boost gekregen. Twee organisaties die zich hiervoor inzetten, hebben de krachten gebundeld. De komende weken organiseert de nieuwe Circular Economy Student Hub (CESH) een reeks evenementen.
Anja Janssen

Bestuursleden Stefano Ingallina (links) en Fons Janssen van de Circular Economy Student Hub (foto: CESH)

CESH is ontstaan door een fusie van Circular Economy Wageningen en IBBESS. De eerste groep werd in 2015 opgericht door een aantal masterstudenten, de tweede groep werd gevormd door studenten die in 2016 het International Biobased Economy Student SymbioSUM organiseerden. Hun ideeën voor een circulaire, biobased samenleving kwamen sterk overeen, aldus CESH-bestuursleden Fons Janssen en Stefano Ingallina. Ook deelden zij de wens om een stabiele studentenorganisatie neer te zetten met een goed gekwalificeerd bestuur.

Het eerste resultaat van de krachtenbundeling is het evenement Circular Fashion 2017, dat de komende weken plaatsvindt. Mode en kleding zijn geen typisch Wagenings onderwerpen, maar CESH brengt de mode-industrie en modestudenten van ArtEZ samen met Wageningse wetenschappers en studenten. Op 23 mei is de aftrap met een modefilmavond in het Heerenstraat Theater, een paneldiscussie en kledingruilbeurs. En tijdens het Circular Fashion Symposium in Impulse op 2 juni staan lezingen van Jef Wintermans van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en Peter Koppert van modebrancheorganisatie Modint op het programma. Dan wordt ook de winnaar van de door CESH geïnitieerde ontwerpwedstrijd voor de WUR-centennial-sweater bekendgemaakt.

Op 16 en 17 juni is vervolgens de tweede editie van IBBESS. Bijzonder aan dit meerdaagse evenement is dat studenten zelf in groepjes creatieve oplossingen bedenken voor een vraagstuk van een bedrijf dat verband houdt met de transitie naar een biobased economie. De studenten gaan voor het consortium Bioforever bedenken hoe Europa kan voorzien in voldoende biomassa voor een tiental bioraffinaderijen tegen een concurrerende prijs. Op 20 mei is al de kick-off met een ontmoeting tussen de groepsleden, begeleiders en bedrijven.

‘Daarnaast voeren we gesprekken met de universiteit om van CESH een officiële studentenorganisatie te maken’, vertelt Ingallina. Janssen: ‘Als CESH officieel is erkend, dan is het makkelijker voor studenten om studie-uitstel te krijgen als ze een bestuursfunctie op zich nemen.’

Eerdere berichten: