Student - 3 juni 2017

Studenten winnen met ‘Mr. Bean’ broodbeleg

tekst:
Didi de Vries
3

Drie studenten Levensmiddelentechnologie maakten een nieuw soort broodbeleg: een snijbare bonenrol op basis van witte bonen. Ze maakten drie smaken en wonnen er de Food Innovation Bachelor’s Award 2017 mee.

Winnaars Mira Theunissen, Sander Breevaart en Eline Bosch. ©Voedingscentrum

Afgelopen maanden experimenteerden Eline Bosch, Mira Theunissen en Sander Breevaart er in de keuken op los. De drie studenten Levensmiddelentechnologie bedachten een nieuw soort broodbeleg dat gezonder is dan de meeste belegsoorten in de supermarkt. Het beleg, gemaakt van gepureerde witte bonen, kreeg drie verschillende smaken: Italiano, kerriekokos en choco. Ze verpakten het in een rolletje en hun product kreeg de naam ‘Mr. Bean’. Donderdag 1 juni wonnen ze er de Food Innovation Bachelor’s Award mee.

De Award is een prijs die het Voedingscentrum jaarlijks uitreikt, dit jaar voor de dertiende keer. Ze stimuleren hiermee bachelorstudenten na te denken over de ontwikkeling van gezondere en duurzamere producten. Het was dit jaar voor het eerst dat studenten van de universiteit mee mochten doen aan de wedstrijd.

Van idee tot product

Het drietal besloot na een oproep van het Voedingscentrum in november mee te doen aan de competitie. Ze schreven zich in en wilden gezonder broodbeleg ontwikkelen, initieel door gezonde vlokken te maken op basis van groenten zoals wortel. ‘Maar de vlokken werden taai en smaakten niet lekker’, zegt Bosch. Daarom stapten de studenten over op een product dat in plakjes gesneden kan worden en probeerden met verschillende soorten bonen een basis te maken. Witte bonen bleken het meest geschikt. ‘Deze bonen nemen door hun neutrale smaak andere smaken over. Doordat ze wit zijn, nemen ze ook makkelijk een andere kleur aan’, aldus Theunissen.

Het drietal voegde ingrediënten aan de bonen toe voor een lekkere smaak. Toen ze zelf tevreden waren, lieten ze het beoordelen door een proefpanel van zowel kinderen als volwassenen. ‘De kinderen waren heel enthousiast over de chocovariant en vonden het erg op chocopasta lijken. Ook de volwassenen waren erg te spreken over de verschillende smaakvarianten,’ zegt Breevaart.

Het eindproduct. ©Voedingscentrum

Meer dan bonenpasta

Om mee te doen aan de wedstrijd onderzochten de studenten ook de voedingswaarde van hun product. Daardoor wisten ze dat hun chocorol een stuk gezonder is dan normale chocoladepasta. Dat laatste bevat namelijk vier keer zoveel suiker en twintig keer meer vet. De bonen bevatten juist veel eiwitten en vezels.

Bosch, Breevaart en Theunissen zijn blij met de prijs voor hun gezonde beleg. Daar blijft het niet bij, komende tijd willen ze hun marketingplan in de praktijk brengen. Daarmee hopen ze dat de Mr. Bean bonenpasta binnenkort in de schappen ligt.

Re:acties 3

  • Rob Koning

    Okay! TOP! Gefeliciteerd!
    EKOPLAZA > inkopen die handel !

    Reageer
  • rechten?

    En de rechten voor het gebruik van de naam Mr. Bean hebben ze netjes afgekocht?

    Reageer
    • rechten2

      Entertainment Rights, the intellectual property firm backed by leisure magnate Trevor Hemmings, has won the British licensing and merchandising rights for Mr Bean, the television character made famous by actor Rowan Atkinson.

  • Reële rover

    Erg goed bedacht product.
    Denk wel dat ze even een andere naam moeten bedenken want dit is natuurlijk keiharde inbreuk op allerlei copyrights en trademarks.

    Reageer

Re:ageer