Studenten winnen innovatieprijs met detectie-apparaat voor biowapens

Drie Wageningse studenten hebben de studentencompetitie van de topsector Chemie gewonnen. Ze ontwikkelden een goedkoop apparaat dat biowapens kan detecteren.
Linda van der Nat

Team CRISPR Clear ontvangt de cheques uit handen van Marcus Remmers van DSM. © Carina Nieuwenweg

Angelina Horsting, Martijn van Galen en Carina Nieuwenweg, tevens blogger voor Resource, ontwierpen een goedkoop en draagbaar apparaat dat binnen een uur potentiële biologische wapens kan detecteren. Daarnaast kan het ding ingezet worden om verschillende ziektes op te sporen, buiten het laboratorium.

De jury waardeerde de brede toepasbaarheid van het apparaat en vond het ontwerp van de drie Wageningse studenten Moleculaire Levenswetenschappen ‘creatief’ en ‘maatschappelijk relevant’. Het team, CRISPR Clear genaamd, liet drie andere teams achter zich. De teamleden kregen ieder een cheque van 1000 euro tijdens de landelijke scheikundeconferentie CHAINS 2017, die gisteren plaatsvond.

In mei hadden de drie al 27.000 euro gekregen om het detectiesysteem te ontwikkelen. Dat geld hebben ze gebruikt om de detectietechniek te ontwikkelen en de sensor te bouwen. De sensor kan detecteren of een organisme is gemodificeerd met een CRISPR-Cas9 gene drive. Dat is een techniek waarmee je heel gericht een mutatie kunt aanbrengen in het DNA.

De drie studenten hebben hun apparaat gepresenteerd aan mensen van Defensie, vertelt Carina Nieuwenweg. ‘Zij willen nog eens verder praten over de mogelijkheden.’ Een andere student is bovendien bezig om het fysieke apparaat te verbeteren. Nieuwenweg: ‘Dat is ‘m al gelukt; het nieuwe model is praktischer.’