Wetenschap
Natuur & milieu

Studenten volgen plastic afvalstroom in Amsterdam

Aanstaande vrijdag is de officiële opening van het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS). Samen met collega’s van de TU Delft en het MIT uit Boston gaan Wageningse onderzoekers oplossingen voor grootstedelijke problemen zoeken. Zes studenten zijn alvast begonnen; ze brengen de plastic afvalstroom in de grachten in kaart.
Albert Sikkema

Afgelopen zondag gooiden masterstudenten van Geo-Information Science plastic flesjes in de Amsterdamse grachten. Anders dan de duizenden exemplaren die al in de grachten dobberden, waren deze flesjes voorzien van een sensor, zodat ze met gps zijn te volgen. Zo willen de studenten achterhalen hoe het plastic afval zich verplaatst in de stadsgrachten. Ze presenteren hun project komende vrijdag tijdens de officiële opening van het AMS.

Het studentenproject is zeer relevant, want toeristen gooien veel lege plastic flesjes in de Amsterdamse grachten. Plastic Whale en de gemeentelijke reinigingsdienst hebben permanent boten in gebruik om de plastic soep op te ruimen. Door de dynamiek van de afvalstroom te snappen, ontstaan wellicht slimmere oplossingen voor dit afvalprobleem. Het Amsterdamse waterschap en KPN zijn deelnemer en geïnteresseerd in het afvalproject.

‘We willen het metabolisme en de hartslag van de stad meten’, zegt begeleider Arnold Bregt. ‘Door de afvalstromen in kaart te brengen en die te koppelen aan het energie- en waterbeheer, hopen we met slimme milieutechnische oplossingen te komen.’ Op dit thema gaat de Wageningse milieutechnoloog Huub Rijnaarts samen met Delftse onderzoekers projecten opzetten in Amsterdam.

Wageningen UR gaat ook een bijdrage leveren aan de metropolitane landbouw. Jan-Willem van der Schans van het LEI gaat onder meer kijken of restaurant in Amsterdam meer streekproducten kunnen afnemen van boeren uit de omgeving. Ook gaan Delft en Wageningen samen een masteropleiding Advanced Metropolitan Solutions opzetten in Amsterdam, waarbij het MIT afstandsonderwijs levert. Verder gaat Bregt samenwerken met het MIT op het gebied van databeheer. Als beheerders van het waternet en het gasnet in Amsterdam hun onderhoudsgegevens koppelen, hoeft een straat niet twee keer worden opengebroken in een half jaar tijd, geeft Bregt als voorbeeld.

Naast Bregt is ook meteoroloog Bert Holtslag betrokken bij het Amsterdamse instituut. Hij heeft dertig kleine weerstations in de hoofdstad geplaatst voor het project ‘Summer in the city’. Holtslag wil zo de temperatuur en luchtvochtigheid in kaart brengen, om na te gaan of de stad op warme zomerse dagen een ‘hitte-eiland’ wordt. Hij wil een ruimtelijk beeld van het stedelijke microklimaat krijgen, zodat er maatregelen tegen hittestress genomen kunnen worden.