Politiek

Studenten voeren actie in Forum

VeSte, Pulse en Rood, de jongerenafdeling van de SP, hebben vanmiddag in het Forum gedemonstreerd tegen de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra.

De Wageningse behartigers van studentenbelangen doen net als hun collega’s in andere studentensteden mee aan de actieweek van de landelijke studentenvakbond LSVb. De hal van het Forum hangt vol met spandoeken en Pulse, VeSte en Rood verzamelen protesthandtekeningen die richting Den Haag gaan. Gevangeniskogels Bestuursleden van de drie studentenclubs liepen rond met gevangeniskogels van karton aan hun enkel. Op de kogels staan kreten als ‘studieschuld’, ‘harde knip’ en ‘inkorten OV’. ‘De maatregelen van Zijlstra zijn voor studenten een blok aan het been,’ vertelt Pulsevoorzitter Romy Appelman. ‘Die last willen we zo beeldend mogelijk laten zien.’ Landelijk zijn er twee demonstraties georganiseerd. Dinsdag in Nijmegen en vrijdag is het de beurt aan Amsterdam. Die laatste zal waarschijnlijk het drukst bezocht worden, denkt Appelman. ‘Dat is voor studenten het voordeligst, omdat zowel studenten met een week- als met een weekend-OV gratis kunnen reizen.’ De demonstratie op de Dam heeft de naam Dag van Rouw mee gekregen. ‘Studenten herdenken dan, gekleed in het zwart, hun studiedromen.’ Woensdag fietst een afvaardiging van de studentenraadspartijen VeSte en Pulse vanuit Amsterdam naar het Binnenhof in Den Haag, om hun zorgen tegen het inkorten van het reisrecht voor studenten te uiten. In Den Haag zullen de studenten de verzamelde protesthandtekeningen aan Tweede Kamerleden overhandigen.