Studenten vestigen nieuw record Monopoly (video)

Wageningse studenten hebben een nieuw record gevestigd met Monopoly. Op een bord van 30 bij 30 meter speelden ze ruim een half uur het bekende gezelschapsspel op de atletiekbaan van sportcentrum De Bongerd.
Vincent Koperdraat

Foto: Guy Ackermans

Wie speelt Monopoly op het grootste bord ter wereld? Dat is waar deze recordpoging om ging. Het bestaande Guinness World Record was sinds januari in handen van een school in Californië. Om het 80-jarig bestaan van het bordspel te vieren, werd daar toen gespeeld op een bord van 744 vierkante meter.

Ceres

Dat bracht speelgoedfabrikant Hasbro Benelux op het idee een poging te wagen om het record te verbeteren tot 900 vierkante meter. Hasbro daagde Nederlandse en Belgische studentenverenigingen uit om met ideeën te komen om een en ander vorm te geven. De club met het leukste plan en de beste motivatie mocht het idee op kosten van Hasbro uitvoeren. De keuze viel daarbij op de inzending van Ceres. De vereniging nodigde vervolgens ook leden van andere Wageningse studentenverenigingen uit om mee te doen.

De opgave voor de Wageningse studenten op de atletiekbaan van De Bongerd was simpel: speel langer dan een half uur op het grootste bord ter wereld. Van belang was daarbij dat het een officiële uitgave van het spelbord moet zijn. ‘Geen zelfbedachte ontwerpen of andere verzinsels’, zegt Jack Brockbank, een official van Guinness World Records. Zo liepen de levende ‘pionnen’ rond met een strijkijzer en een kruiwagen en was er een echte hond geregeld.

Even aanpoten

Brockbank maakte na een half uur spelen bekend dat het speelbord in Wageningen 900 vierkante meter groot was; ruim voldoende om het record in de wacht te slepen. Janneke Sloet van Oldruitenborgh, president van Ceres, is blij met het resultaat. Ook al werden veel dingen geregeld door Hasbro, de maker van Monopoly, het was toch even aanpoten voor de studenten. ‘Het is niet dat je zomaar even een bord uitklapt. Het zijn grote platen die je aan elkaar moet zien te verbinden. Verder hebben we ook de muziek geregeld, moesten er presentatoren komen en niet te vergeten Mister Monopoly. Eigenlijk hebben we het hele logistieke gedeelte geregeld en dat was nog best een opgave.’

Recordpoging Monopoly

music powered by www.bensound.com