Studenten vertellen: hierom doe ik mee aan Green Student Challenge

In navolging van studentencompetities als World Solar Challenge en iGEM heeft Wageningen in 2018 een eigen wedstrijd. De inschrijvingen voor de Green Student Challenge zijn gisteren geopend. Deze drie studenten doen sowieso mee.
Linda van der Nat

© Shutterstock

Woensdag 20 september was er een kennismakingsavond, waar geïnteresseerde studenten met elkaar in gesprek konden over hun ideeën voor de ontwikkeling van de stadskas van de toekomst. De teams moeten een zo duurzaam mogelijke kas ontwerpen, die burgers betrekt bij de duurzame productie van consumptie van gezonde voedingsmiddelen.

Zeventig studenten kwamen op het evenement af, aldus projectcoördinator Rio Pals. Volgens haar zijn er zeker drie teams in de maak. Giulia Homs, Hao Yan en Wouter van der Does zijn drie van de studenten die zich zullen inschrijven. Wat is hun motivatie?

Giulia Homs (Msc Climate Studies)

‘Dit jaar doe ik een bestuursjaar bij SAW, de studentenvakbond. Daarnaast wil ik me graag ontwikkelen op andere vlakken. Bij dit project werk je samen met studenten van over de hele wereld, met andere achtergronden en uit andere disciplines. We zijn nu met z’n elven, en tijdens de eerste kennismaking bleek al dat iedereen tot andere oplossingen komt. Dat vind ik heel erg interessant. Het onderwerp, een zo duurzaam mogelijke stadskas ontwerpen, spreekt me heel erg aan. Van jongs af aan ben ik al bezig met het milieu; afval scheiden, energie besparen. Deze challenge geeft me de kans het praktisch veel groter aan te pakken. Bovendien heb je sneller resultaat als je concreet iets ontwerpt dan wanneer je op beleidsniveau dingen probeert te veranderen. Ons team heeft al veel ideeën, maar nog geen richting. Volgende week spreken we met z’n allen af en hopelijk ontstaat er dan een plan dat geselecteerd wordt. Ik wil deze challenge graag meemaken.

Hao Yan (Msc Landscape Architecture)

‘Ik ben niet iemand die het echt heel leuk vindt om zichzelf uit te dagen, maar deze challenge kon ik niet weerstaan. Ik studeer Landscape Architecture en in het verleden heb ik aan veel wedstrijden mee gedaan. Dit waren echter vooral competities op het gebied van landscape design, waarbij je als ontwerper samenwerkt met andere ontwerpers die hetzelfde perspectief hebben, dezelfde achtergrond. Deze challenge is echt een interdisciplinaire samenwerking. We krijgen de kans om samen te werken met experts op het gebied van planning, landbouw, techniek, beleid en zelfs economie. Samen kunnen we iets bereiken wat je in je eentje nooit voor elkaar krijgt. Ik denk absoluut dat het mijn manier van denken als ontwerper kan beïnvloeden en ik verwacht ook dat ik kennis opdoe die ik kan gebruiken bij mijn ontwerpen.’

Wouter van der Does (Bsc Biotechnologie)

‘Wat mij vooral aanspreekt is de combinatie van de plantenteelt en de vereiste om het in een stadsomgeving te integreren. Daarnaast moet je rekening houden met duurzaamheid én efficiëntie én economische haalbaarheid. Dat zorgt ervoor dat het onderzoek naar geschikte productiemethoden des te interessanter wordt. Afgelopen jaar heb ik besloten niet door te gaan met wedstrijdroeien,dus ik was aan het zoeken naar iets om mijn nieuwe vrije tijd in te steken. Dit leek me een goede manier om mezelf te verbreden het raakvlak van studie en interesse. Als biotechnoloog houd ik me vooral bezig met de echt kleine organismen, daarom vind ik het leuk om ook eens naar het grotere plaatje te kijken. We hebben een erg internationaal en interdisciplinair team, van mensen met een achtergrond in plantenteelt tot biotechnologie tot economische en sociale studies. Ik ben de enige bachelorstudent in het team.’

Ook geïnteresseerd? Op de website vanGreen Student Challengevind je meer informatie.