Studentenleven

Studenten verhuizen naar kamers in Computechnion

De kamers die jongerenhuisvester Socius realiseerde in het Computechnion op de Dreijen zijn opgeleverd. Afgelopen week verhuisden de eerste studenten.
Karst Oosterhuis

De afgelopen maanden is hard gewerkt om het Computechnion, dat voorheen de ICT-afdeling van het Facilitair Bedrijf huisvestte, te verbouwen. Dat resulteert nu in 96 onzelfstandige kamers, verdeeld over drie verdiepingen en in totaal zes woongroepen.

Bewoners die mee hebben geklust betalen minder voor hun kamer. In ruil voor 48 uren bood Socius hen een korting van tien procent op de kale huur. Eerstejaars student Internationaal land- en waterbeheer Ferdinand loopt die korting mis: hij maakt momenteel een lange reis door Mexico. Zijn moeder en zus zijn druk in de weer zijn nieuwe kamer van een inboedel te voorzien. Voor moeder -en alumna- Greetje is de verhuissessie op de Dreijen een feest van herkenning. ‘Daar heb ik nog thermodynamica gevolgd,’ zegt ze, wijzend op het Scheikundegebouw.

Elke woongroep in het Computechnion heeft eigen gezamenlijke voorzieningen, zoals wc, en de kamers varieren van 13 m2 tot 30 m2. De huurprijzen liggen tussen de 310 euro en 450 euro, inclusief voorzieningen. Het woonproject heeft een looptijd van vijf jaar, en is toegankelijk voor zowel studenten als andere jongeren. Verder krijgen de verse inwoners van Computechnion de mogelijkheid zich in te zetten voor het beheer van hun nieuwe thuis: ze kunnen zich aanmelden voor functies op het gebied van sociaal beheer, onderhoud, huuradministratie, communicatie en PR. Bovendien krijgen ze de gelegenheid om het buitenterrein zelf te ontwerpen.

Socius heeft niet alleen het Computechnion geschikt gemaakt voor bewoning voor studenten. Ook in het voormalig bestuursgebouw Duivendaal wonen momenteel studenten. Zij konden ook meehelpen met de verbouwing in ruil voor korting.