Studenten reizen gratis op Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag mogen alle studenten met een ov-kaart gratis reizen, ongeacht of ze een week- of een weekendabonnement hebben. Het is de enige dag in het jaar dat dit kan.
Hoger Onderwijs Persbureau

Goede Vrijdag is een christelijke feestdag, maar geen officiële vrije dag. Veel mensen moeten gewoon werken, maar hogescholen en universiteiten zijn vaak dicht. Dus valt deze dag nu onder het weekend- of weekabonnement?

DUO geeft uitsluitsel: Goede Vrijdag is de enige feestdag waarop alle studenten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat gratis mogen reizen met hun ov-studentenkaart. Op Tweede Paasdag is dat anders. Net als op andere feestdagen, mogen studenten met een weekendkaart dan gratis reizen en moeten studenten met een weekkaart betalen.

Ieder jaar blijkt deze dag ook dat de cao’s van universiteit en DLO subtiel verschillen. Voor WU-medewerkers is het een vrije dag, terwijl DLO’ers een gewone werkdag hebben.