Studenten organiseren e-conferentie over Zero Hunger

De wereld van Stephanie Rycken en Apple Espino is aanzienlijk groter geworden sinds ze werken voor de internationale conferentie Towards Zero Hunger. Het VN-principe ‘leaving no one behind’ is hun belangrijkste drijfveer.
Konstantina Togka

Apple Esprino en Stephanie Rycken zijn derde en vierde van rechts (ze zitten samen achter de plant, de een met zwart haar en een zwarte trui, de ander met blond haar en een grijze trui). © Sven Menschel

Op 30 en 31 augustus 2018 wordt bij WUR de internationale conferenctie Towards zero hunger: Partnerships for impact gehouden. Die draait vooral om Sustainable Development Goal (SDG) 2:‘end hunger, achieve food security and improved nutrition, and promote sustainable agriculture’.

Stephanie Rycken (25) uit België en Apple Espino (29) uit de Filipijnen zijn twee van de negen masterstudenten die meehelpen met de organisatie van de conferentie. Ze verzorgen de promotie en organiseren de parallelle online conferentie voor studenten. Daarvoor hebben ze het idee van een Foodathon bedacht, een evenement waarbij groepen studenten 36 uur lang gaan proberen om oplossingen te vinden voor uiteenlopende aspecten van het wereldvoedselvraagstuk.

Overweldigend

De meest in het oog springende prestatie van de studentencommissie tot nu toe is dat iedereen zijn rol in de groep heeft gevonden, vertelt Rycken. ‘Mensen die de koppen bij elkaar steken kunnen creatieve en innovatieve ideeën verzinnen. Dat is ook waar de conferentie over gaat.’ De negen masterstudenten komen van drie verschillende continenten. Deze multiculturele mix heeft hun geleerd om problemen van veel verschillende kanten te bekijken en empathisch te zijn. (tekst gaat verder onder de video)

Bekijk de promotievideo van de Foodathon

Rycken is als teamleider naar Chicago en Bonn geweest om mensen te ontmoeten die met hetzelfde onderwerp bezig zijn en om de conferentie te promoten onder studenten daar. Ze was de eerste student die betrokken was bij het project. Tijdens een workshop in One World Week 2017 raakte ze geïnspireerd door Martijn Visser, de Nederlandse VN-jongerenvertegenwoordiger. Espino hoorde voor het eerst van de conferentie toen ze in augustus 2017 een lunchlezing van Rycken bezocht. Afgelopen november ging de SDG-studentcommissie echt van start met het betrekken van studenten bij de conferentie.

Uitwisseling

De SDG-conferentie zelf is bedoeld voor belangrijke stakeholders die zullen discussiëren over hun visies op en bijdragen aan een wereld zonder honger. Studenten kunnen meedoen aan Foodathon of online meepraten. De winnende teams van de Foodathon zullen worden gekoppeld aan organisaties die hun voorstellen gaan uitwerken. De SDG-conferentie en de e-conferentie vinden tegelijk plaats en tussendoor is uitwisseling mogelijk.

De studentencommissie gaat een drukke zomer tegemoet. Maar zelfs daarna is het werk niet klaar. Ze willen nog een platform opzetten waar de deelnemers aan de conferentie ook later hun werk op het gebied van Zero Hunger met elkaar kunnen delen. Verder hopen ze van de conferentie een jaarlijks evenement te maken.

Meer informatie over de conferentie Towards Zero Hunger vind je op hun website.