Studenten nodig in raad Wageningen

De Wageningse gemeenteraad telt nog maar één student. Tijd voor nieuwe aanwas, vindt raadslid Peter Veldman. Donderdag houdt hij een voorlichtingsavond.
Roelof Kleis

(Foto: Peter Veldman)

Veldman werd zelf als 23-jarige student in 2010 raadslid. Hij kwam voor D66 in de gemeenteraad. Hij was op dat moment de eerste student sinds de jaren zeventig die het tot een plekje in de raad schopte. Bij de vorige verkiezingen in 2014 kreeg Veldman gezelschap van Roel van Cauwenberghe (GroenLinks) en Mark Reijerman (Stadspartij).

Van die studentenvertegenwoordiging is op dit moment maar weinig meer over. Veldman en Van Cauwenberghe zijn afgestudeerd en dus geen student meer. De laatste is bovendien verhuisd en dus raadslid-af. Van Cauwenberghe werd weliswaar opgevolgd door een student, Erik-Jan Bijleveld, maar die is eind vorig jaar ook afgestudeerd. Veldman, fractieleider van zijn partij, komt na de verkiezingen niet meer terug. Alleen Reijerman studeert nog.

Inspireren

Er is dus volgens Veldman dringend nieuw bloed nodig. Met een informatie-avond (op persoonlijke titel, dus niet namens zijn partij) wil Veldman studenten (en andere Wageningers) enthousiast maken voor het raadswerk. ‘Ik wil graag anderen inspireren om ook betrokken te raken bij de politiek.’ Studenten zijn daarbij volgens hem van groot belang. ‘Je hoort vaak de tegenwerping dat studenten hier maar tijdelijk zijn. Maar 4-5 jaar noem ik niet tijdelijk. Dan is het van belang dat je wordt gehoord.’

Je moet niet denken dat je in een paar maanden Wageningen kunt veranderen

Peter Veldman, raadslid D66

Veldman gaat donderdag uitleggen hoe gemeentepolitiek werkt. ‘Ik ga in op vragen als hoeveel tijd je ermee kwijt bent, wat je er allemaal voor moet doen en of er een vergoeding tegenover staat. Ik zal ook de minder leuke kanten belichten. Je bent bijvoorbeeld heel veel avonden op pad. Er zijn veel stukken die je moet lezen en politiek vergt een lange adem. Je moet niet denken dat je in een paar maanden Wageningen kunt veranderen. Je bent sterk afhankelijk van wat andere partijen willen.’

Huisvesting

Volgens Veldkamp is het belangrijk dat studenten meedoen. Er staat genoeg op het spel. Hij wijst op zaken als huisvesting, de bereikbaarheid van de campus en de fietsvoorzieningen. ‘Met name op het gebied van de huisvesting is veel bereikt. Toen ik werd gekozen,was er een schreeuwend tekort aan huisvesting voor studenten. Dat is de afgelopen jaren wel veranderd.’ De avond vindt plaats in de raadzaal van het vernieuwde stadhuis aan de Markt en begint om 20.00 uur.