‘Studenten niet in hokjes stoppen

Idealis introduceert nieuw ­verhuurmodel. Alle studenten straks gelijk, geen vaste toewijzing.

Studenten kunnen zich in de toekomst inschrijven voor alle kamers die Idealis beheert. Daarmee komt er een einde aan het beleid waarbij sinds jaar en dag verschillende typen kamers worden aangeboden aan bijvoorbeeld eerstejaars, buitenlandse studenten en aio’s. De beleidsomslag wordt gepresenteerd het nieuwe ondernemingsplan van Idealis en verderop in dit nummer toegelicht door directeur Hans van Medenbach. Volgens Van Medenbach kreeg Idealis veel kritiek op het ‘in hokjes stoppen van de doelgroepen’, dat hij zelf als jaren-zeventigbeleid bestempelt. In de nieuwe situatie kan iedere student, ongeacht nationaliteit, zich via internet inschrijven voor elke kamer in elk Idealiscomplex, met meubilair als keuzemogelijkheid. Het maakt daarbij niet meer uit of je eerstejaars bent of aio, of uit welk land je komt. ‘Wie het eerst inschrijft, wie het eerst maalt’, aldus Medenbach. Het nieuwe beleid wordt de komende jaren stap voor stap geïntroduceerd. Het definitieve omslagpunt is 1 januari 2016, wanneer Idealis de beschikking krijgt over 1200 kamers die de universiteit nu nog van de studentenhuisvester huurt voor buitenlandse studenten.

Meer hierover: