Student - 24 maart 2011

Studenten mijden 'irritant' Workpace

Wageningse studenten maken zich niet al te druk om de gezondheidsrisico's die hun intensieve computergebruik met zich meebrengt. Dat blijkt uit de geringe belangstelling voor Workpace, de anti-RSI software die sinds kort door de universiteit wordt verstrekt.

24-RSI.jpg
Op dit moment hebben 643 studenten de software geactiveerd die sinds een paar maanden gratis wordt aangeboden. Dat lijkt aardig wat, maar het is slechts 20 procent. Vier keer zoveel studenten, 2580, kozen voor de optie 'nee bedankt'. Een tegenvaller. Ook voor de studentenraad, die zich in het verleden heeft ingezet voor de verstrekking van de gratis software.  
4,5 uur achter de computer
Studenten zijn een belangrijke risicogroep voor klachten op het gebied van RSI, tegenwoordig overigens vaak aangeduid als KANS (klachten van armen, nek en schouders). Uit cijfers van het ministerie blijkt dat 70 procent van de jongeren die een opleiding volgen wel eens last heeft van klachten, waarvan 15 procent ernstig. Dat is niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat ze dagelijks gemiddeld 4,5 uur achter de computer zitten: anderhalf uur voor de studie en drie uur voor social media en games. Bovendien blijkt uit Wageningse cijfers dat na een jarenlange daling, het aantal studenten met ernstige klachten de laatste drie jaar weer sterk toeneemt. Melden zich in 2007 nog 26 studenten bij studentenarts André Godkewitsch, in 2009 waren dat er al 67, bijna drie keer zoveel.
Irritatiefactor
Waarom de belangstelling voor Workpace tegenvalt is niet onderzocht, maar waarschijnlijk heeft het te maken met de hoge 'irritatiefactor' van het programma. Dat onderbreekt immers op willekeurige momenten je werk, je chat of je game. Godkewitsch vindt het in elk geval jammer dat dat de campagne maar matig aanslaat: 'Als het goed gebruikt wordt, kan Workpace een belangrijk wapen zijn in de strijd tegen KANS'.
Tips voor het gebruik van Workpace
Workpace 3.0 voorkomt dat je intensief achter een computer werkt. Het dwingt de gebruiker om af en toe pauze te houden. Korte pauzes om de armen, nek en schouders even rust te geven en langere pauzes om oefeningen te doen. Een paar tips voor het gebruik.
* Neem één keer 10 minuten de tijd om Workpace in te stellen.
* Zet de geluidjes uit. Niet de hele bibliotheek hoeft mee te genieten.
* Doe de oefeningen. Het is helemaal niet zo raar als je tegen een muur gaat staan met een arm gestrekt langs de muur en een been recht vooruit.
* Hou je aan de aangegeven pauzes, soggen was nog nooit zo makkelijk..
* Gebruik Workpace ook thuis, mooi moment om tijdens het gamen een biertje te pakken...
* Zorg dat Workpace automatisch opstart. Ga naar Start, Tools, Workpace. Dat scheelt in de toekomst weer een aantal keer klikken.
'Houding is veel belangrijker'
Edwin kreeg halverwege zijn derde jaar zoveel last van RSI dat hij zijn studie op een laag pitje moest zetten. Sinds kort (hij is inmiddels vijfdejaars), is hij op halve kracht weer begonnen met vakken volgen.
Nadat hij last kreeg van klachten ging Edwin anti-RSI software gebruiken, waaronder Workpace. Maar het programma beviel hem niet erg. 'Het is te statisch, de mens is geen robot', vindt hij. Bovendien werk het volgens hem averechts omdat het de gebruiker juist aan de computer gekluisterd houdt: 'de oefening worden voorgedaan op het beeldscherm.'
Ook ziet hij om zich heen dat Workpace veel studenten een vals gevoel van veiligheid geeft. 'Ze gebruiken het programma en zakken daarna weer onderuit in hun stoel. En dat terwijl je houding nog veel belangrijker is dan af en toe pauze nemen.' Volgens Edwin valt er binnen Wageningen UR dan ook meer te winnen met een aanpassing van de werk- en studieplekken. 'Die ouderwetse collegebanken zijn heel slecht voor je houding: je moet op het randje gaan zitten om de afstand tot het tafeltje goed te krijgen.' /Stefan Sand

 

Re:ageer