Studenten met beperking waarderen WUR

Wageningen University & Research krijgt de meeste waardering van bachelorstudenten met een beperking, ziekte of aandoening. Dat staat in het nieuwste rapport van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI). Masterstudenten waarderen WUR minder hoog dan een jaar geleden.
Vincent Koperdraat

© Shutterstock

De jaarlijkse rapportage van CHOI wordt gemaakt op basis van een enquête onder studenten met een beperking, zoals dyslexie, dyscalculie of ADHD. Steeds meer studenten melden zich met één van de dertig erkende beperkingen. Volgens het CHOI gaat het inmiddels om één op de zeven voltijdsstudenten, wat neerkomt op ongeveer honderduizend studenten. De meningen over de hogescholen en universiteiten zijn verzameld via de Nationale Studenten Enquête, een grootschalig landelijk onderzoek bij alle universiteiten en hogescholen.Goed op orde Daaruit blijkt dus dat WUR zijn zaakjes goed op orde heeft. Wageningen scoort boven het landelijk gemiddelde op alle punten. Je moet dan denken aan zaken als voorlichting, het begrip en kennis van docenten over beperkingen en de begeleiding.

TU Eindhoven doet het volgens masterstudenten het beste. Wageningen staat in die categorie op een tweede plek; een plek lager dan vorig jaar. Over het algemeen liggen de scores van WUR boven het landelijk gemiddelde. Alleen het kennismakingsgesprek, de zogeheten intake, valt daarbij uit de toon: dat beoordelen studenten als ‘evenveel als het landelijk gemiddelde’. Daarin kan WUR zich nog verbeteren, volgens de studenten.

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat we op dat vlak nu nog zo hoog scoren.

Toch ziet Ingrid Hijman van de Student Service Centre, de afdeling binnen WUR die hierover gaat, dat anders. Volgens haar gaat het eigenlijk best goed met dat kennismakingsgesprek. Het is zit hem vooral in de vervolgstappen daarna. ‘Ik krijg steeds vaker te maken met docenten die het, vanwege de groei van het aantal studenten, niet meer voor elkaar krijgen om concrete afspraken te maken met studenten die een beperking hebben. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat we op dat vlak nu nog zo hoog scoren.’