Studentenleven

Studenten: meer pit op de campus

Studenten denken graag mee over een levendigere campus. Een groep betrokken studenten bood daarom gisteren een boekje vol ideeën aan de campusmanager aan.
Linda van der Nat

Een onschuldig oproepje op Facebook voor verbeteringen op de campus leverde het socialmediateam van Wageningen Universiteit een waslijst aan ideeën op over hoe de campus dynamischer kan worden. De ideeën varieerden van ‘een Twisterpatroon in de vloer voor ontspanning tussen colleges’ en ‘een piano in The Spot’ tot aan ‘verhuur van een picknickmand’ waarmee studenten en medewerkers buiten kunnen lunchen op mooie dagen. ‘Studenten in Wageningen zijn heel erg betrokken bij de campus, maar weten niet bij wie ze moeten zijn met hun ideeën,’ vertelt Sherdina Romney van Spread the WURD, het socialmediateam. ‘Wij kennen de weg binnen de universiteit beter, daarom bedachten we dat we iets met alle ideeën moesten doen.’

Samen met haar Spread the WURd-collega Nina Vergoossen en gelijkgestemde studenten verzamelde Sherdina de leukste en meest haalbare voorstellen. Tijdens een ‘safari’ over de campus kregen onder meer Elike Wijnheimer, coördinator buitenruimte op de campus, en Edwin Kelhout van studentenwerving uitleg over wat er leeft onder studenten en de plannen die ze hebben voor een gezelligere campus. Een paar van die plannen zouden volgens de studenten al in 2014 gerealiseerd kunnen worden, zoals tentoonstellingen van studentenprojecten. Veel studenten maken ‘groene’ kunst of moeten voor bepaalde vakken een groene campus ontwerpen. Deze resultaten verdienen een plekje in of rondom de onderwijsgebouwen. Ook schieten de mogelijkheden in studentencafé The Spot in Orion tekort. Aanvragen voor DJ’s en bandoptredens om studenten ook na colleges te laten blijven, worden vaak niet gehonoreerd.

Wijnheimer was alvast enthousiast. Momenteel is er een werkgroep bezig met het levendiger maken van de campus en de voorstellen van de studenten kunnen daarin mooi meegenomen worden, denkt ze. ‘Wij willen dat de campus 24 uur per dag, 7 dagen per week gaat leven. Dat deze studenten met beperkte voorzieningen al heel veel kunnen doen, maakt me blij.’ De eerste stap is al gezet: er komt een gesprek met de locatiemanager in Orion om te zorgen dat het makkelijker wordt voor studenten om iets te organiseren in The Spot.