Plant
Natuur

Studenten maken pop-up parkje

Drie Wageningse studenten gaan morgen een pop-up park bouwen op de parkeerplaats voor Lumen. Aanleiding is het internationale Parking Day.

Foto: Ronald van DrieOp Parking Day is het de bedoeling dat mensen parkeerplaatsen omtoveren tot kleine parkjes. Het fenomeen begon in de Verenigde Staten en is overgewaaid naar andere delen van de wereld en nu dus naar Wageningen. De studenten hebben toestemming gekregen van de universiteit om één parkeerplek om te toveren in een groen paradijs. Merel Scheltema, student Ruimtelijke planning, zegt dat ze met de actie bewustzijn wil creëren voor het groen in de openbare ruimte.

De actie is volgens Scheltema geen kritiek op de campus. ‘Het is juist bedoeld als promotie om binnen je bestaande omgeving (tijdelijk) wat leuks neer te zetten. En we doen het voor het Lumen/Gaia gebouw omdat hier de studies ruimtelijke planning en landschapsarchitectuur zitten. Daar past zo’n pop-up parkje bij.’

De parkeerplek is van acht uur in de ochtend tot zes uur in de middag beschikbaar. Mensen mogen zelf ook planten en spullen meenemen om mee te helpen met het inrichten van het mini-parkje. Scheltema: ‘Maar we kunnen niet teveel kwijt want we hebben maar één parkeerplek toegewezen gekregen.’ Zelf nemen de studenten twee hooibalen en wat kamerplanten mee. Om half één kunnen mensen in het parkje lunchen.Parking Day is ontstaan door de Amerikaanse kunst- en designstudio Rebar uit San Francisco. Een medewerker gooide in 2005 geld in een parkeermeter en toverde de parkeerplek om in een klein parkje. Sinds die tijd worden overal op de wereld kleine pop-up parkjes neergezet om mensen bewust te maken van de manier waarop de publieke ruimte om hen heen is ingericht. En om de kwaliteit van het leven te verbeteren.