Studenten leveren bijdrage aan vredesconferentie

De internationale conferentie 'Women’s power to stop war', op 27 , 28 en 29 april in Den Haag, wordt medegeorganiseerd door vier Wageningse studenten. Ellen Brauers, Katrien van Krieken, Loes Oudenhuijsen en Cindi Navarro Rodriguez bereiden drie van de 48 sessies voor.
Amy Jansen

De grote internationale conferentie in het World Forum in Den Haag gaat over de rol van vrouwen in het bereiken van vrede. Sprekers zijn onder andere Lilianne Ploumen, Nederlandse minister voor Buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking, en Nobelprijswinnaar Leymah Gbowee. Ten tijde van de oorlog in haar thuisland Liberia organiseerde Gbowee geweldloze protesten met vrouwen uit de lokale bevolking waarmee ze de strijdende partijen bewogen tot het tekenen van een vredesakkoord. ‘Het is een hele mooie kans om samen met professionele organisaties zo’n conferentie te organiseren. Geweldig om hier een rol in te hebben’, vertelt Katrien.

Het is een hele mooie kans om samen met professionele organisaties zo’n conferentie te organiseren. Geweldig om hier een rol in te hebben.

Katrien van Krieken

De conferentie wordt georganiseerd ter ere van het 100-jarige bestaan van Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF). Honderd jaar geleden kwam in Den Haag een groep vrouwen samen om te protesteren tegen de Eerste Wereldoorlog. Uit die protestbeweging is WILPF ontstaan, een organisatie met een internationaal bestuur en verschillende nationale takken over de hele wereld. Maar het is geen feministische organisatie, benadrukken de Wageningse studenten.

De Wageningse dames, allen lid van studievereniging Ipso Facto, organiseren 3 van de 48 sessies op het congres. De eerste sessie wordt een speeddate met professionals op het gebied van vrede en veiligheid. ‘Het idee is om hiermee ook jongere mensen aan te sporen met betekenisvolle en interessante mensen te spreken, die ze tijdens een gewone borrel niet zouden spreken’, zegt Ellen. De tweede sessie wordt een interactieve workshop die uitlegt hoe je jonge mensen beter kan betrekken bij een activistische organisatie als WILPF. Deze sessie wordt georganiseerd samen met de Indiase afdeling van WILPF in Dehli. De derde sessie wordt een groot rollenspel met vredesonderhandelingen tussen zelfbedachte landen. ‘We hebben alle relaties tussen landen zelf uitgedacht en geschreven, om aan te tonen hoe complex de wereld’, aldus het viertal.