Student
Studentenleven

Studenten in Nano willen huur terug

De tijdelijke huisvesting van Socius in Nano, oftewel het oude Scheikundegebouw op de Dreijen, voldoet niet aan de verwachtingen. Dat zegt een groep internationale studenten. Ze overwegen om een petitie te houden en de eerste maand huur terug te vragen. ‘Het is vies en een zootje.’
Albert Sikkema

©Guy Ackermans

Jongerenhuisvester Socius liet in het oude Scheikundegebouw op de Dreijen de afgelopen zomer zo’n 250 kamers bouwen. Maar bij de oplevering op zaterdag 1 september waren de kamers en bijbehorende keukens en sanitair nog niet helemaal klaar. Bovendien waren niet alle kamers, gangen en gemeenschappelijke ruimten schoongemaakt.

Niet huiselijk

‘De kamers zijn oké’, zeggen Taylor Kerst uit de VS en Petros Lioupis uit Griekenland. Ze zitten in de pas ingerichte keuken, waar ze met twintig andere studenten gebruik van maken. ‘De douches zijn nieuw. Het raam op de kamer gaat niet open, maar dat wordt snel verholpen’, zegt Lioupis. Maar het gebouw heeft nog geen sfeer, vindt Kerst. ‘De inrichting is heel basic. Het is niet huiselijk.’

Het was een zootje in de kamers en het was vies toen de studenten op 2 september arriveerden. Dat steekt de studenten, want de schoonmaak zit volgens hen inbegrepen in de huurprijs van 400 euro per maand. Bovendien zijn de kamers en gemeenschappelijke ruimten minimaal ingericht, zegt student Thibault Peyard uit Frankrijk. De kamers hebben alleen een bed en kast, in de keuken staan nog maar twee koelkasten voor twintig studenten – er zijn er drie beloofd – en er ontbreken afzuigkappen, ovens en magnetrons.

Petitie

De afdeling van Peyard, die de meeste klachten heeft, werkt aan een petitie. ‘We willen pas huur betalen als de huisvesting op orde is. We willen de huur van de eerste maand dus terug.’ Dat geld willen de studenten dan gebruiken om onder andere een tweedehands oven te kopen en hun huiskamer gezellig in te richten.

Niet iedereen heeft overigens klachten over de tijdelijke huisvesting van Socius. ‘Het is prima hier’, zegt een Nederlandse student die voorbij rent om op tijd op college te komen. ‘Het is wat troeperig, maar dat komt wel goed.’

Schoonmaakploeg

Verhuurder Socius heeft deze zomer keihard gewerkt om de nieuwe huisvesting op tijd af te krijgen, stelt Manon Jacobs van Socius. ‘Wij krijgen voortdurend feedback, dat bijvoorbeeld de gangen niet schoon zijn, en dan sturen wij een schoonmaakploeg langs.’ Ook komen er meer koelkasten per keuken op verzoek van de studenten. ‘We adviseren studenten om dit soort punten te bespreken tijdens gang-avonden, dan kunnen wij ermee aan de slag’, zegt Jacobs.

Socius wil gezellige studentencommunities vormen in Nano, zegt Jacobs. ‘We hebben ook een budget per afdeling, zodat de bewoners samen hun huiskamer kunnen inrichten met meubels. Dat weten veel studenten nog niet. We willen juist dat de studenten samen hun woonruimte vormgeven.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.