Student - 21 mei 2015

Studenten boos op idealis om ziggo-deal

tekst:
Linda van der Nat
3

Idealis heeft zich de woede van veel studenten op de hals gehaald nu de studentenhuisvester wil overstappen op internetprovider Ziggo. Vooral het gebrek aan keuzeopties steekt veel bewoners.

Begin mei stuurde Idealis alle betreffende bewoners een persoonlijke enquête waarmee studenten voor of tegen de Ziggo-deal (televisie en internet voor 15 euro per maand) kunnen stemmen. Is 70 procent van de stemmers voorstander van het pakket, dan worden de studenten dit jaar nog aangesloten.

Volgens de studenten is er echter geen sprake van een keuze, want wanneer studenten van een complex of individuele woning het aanbod weigeren, worden ze per 1 januari afgesloten van tv en internet. De bewoners zullen dan zelf voor een alternatief moeten zorgen, waarbij de studenten de bestaande bekabeling van Idealis niet mogen gebruiken. In de praktijk betekent dit dat het in veel complexen – bijvoorbeeld in de sterflats - voor bewoners nagenoeg onmogelijk is om zelf goed internet te regelen.

Momenteel betalen de studenten € 5,35 voor televisie en maken ze voor internet gratis gebruik van het netwerk van de universiteit. Deze contracten lopen eind dit jaar af. Idealis heeft met verschillende aanbieders, waaronder de universiteit, om de tafel gezeten. Volgens de studentenhuisvester biedt Ziggo het beste pakket en een goede verbinding tegen een heel redelijke prijs.


Re:acties 3

  • Haarwegbewoonster

    Het contract met de universiteit werd niet verlengd, omdat van Idealis de ICT vaker beschikbaar moet zijn om problemen om te lossen en dat het ook sneller gebeurd. De Uni gaf Idealis een berekening dat als zij dit moet dit 25 euro per kamer gaat kosten. Dit was voor Idealis te duur.
    Idealis heeft bijvoorbeeld nooit gevraagd wat de uni kan bieden voor bijvoorbeeld 5 euro per aansluiting om maar iets te noemen. Ten minste dit heb ik begrepen uit het document dat Idealis laats heeft vrij gegeven.
    Idealis had een eisenlijstje waar de aanbieder voor internet aan moet voldoen. Deze eisen heeft zij uit haar enquetes van de afgelopen jaren gehaald. De situatie voor gesteld in de enquetes was voor de update van de switches en vond ik nogal oppervlakkig.
    Idealis heeft elke aanbieder die niet voldeed aan het eisenlijstje of waarvan ze van te voren wisten dat het te moeilijk werd om het te kunnen aansluiten gelijk van het lijstje van mogelijkheden gestreept. Idealis heeft bijvoorbeeld niet gedacht aan concessies van dit eisenlijstje. Ik gok dat een student best 1-3 dagen langer zonder internet kan als de student minder hoeft te betalen in de maand aan internet.
    Zoals altijd denkt Idealis te weten wat haar huurders willen en daarna te handelen zonder ooit écht te vragen wat de student wilt. Was het nou echt moeilijk om begin dit jaar een fatsoenlijke enquete de deur uit te gooien met daarin vragen hoeveel wil je kwijt zijn in de maand aan internet/tv? Wil je meer betalen voor een betere service? En ga zo maar door. Of had een brainstormavond gehouden. En ga niet zeuren dat we hier de SFO voor hebben, want daar heb ik gevoel van dat ze niet genoeg weerstand bieden en bang zijn voor Idealis.
    Idealis had natuurlijk gehoopt dit snel af te handelen en het democratisch te laten lijken.
    Hopelijk hebben zowel Idaalis en de SFO hiervan geleerd. Idealis moet haar huurders niet behandelen als een stel domme ja-knikkende kleuters en de SFO mag kritischer zijn en meer weerstand bieden.

    Reageer
    • E. de V

      Waarom ga je zelf niet bij SFO dan?

  • Andere Peter

    Wat is er mis met deze optie dan? Mogen er eindelijk routers is er weer wat te zeuren.. Volgens mij heeft Idealis echt wel goed de mogelijkheden onderzocht en is dit gewoon de beste deal. Ik was blij verrast in ieder geval.

    Reageer
  • Peter

    Ik vraag mij af in hoeverre idealis nou schuldig is hieraan. De universiteit zou niet een duurder contract moeten aanbieden dan een groot commercieel bedrijf. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de universiteit in dit verhaal?

    Reageer

Re:ageer