Studenten belangrijk voor stadskamer THUIS

Een jaar geleden begonnen ze aan hun droom: WUR-studente Tutku Yuksel en mede-oprichtster Elsje van de Weg openden stadskamer THUIS in Wageningen. We blikken terug op afgelopen jaar.
Marijn Flipse

THUIS moest een plek worden waar delen centraal staat: je maakt gebruik van elkaars diensten, je geeft iets weg of je ruilt. Daar staat tegenover dat je de THUIS-locatie kunt gebruiken. ‘Dat is gelukt en is terug te zien op kleine en grote schaal. Koffie en thee wordt door bezoekers gemaakt, er wordt schoongemaakt en er zijn flexplekken. En er wordt ook veel kennis gedeeld’, vertelt Elsje.

De meiden begonnen hun droom in een pand waar nog veel moest gebeuren. Dit is allemaal opgeknapt door bezoekers. Daarnaast hadden we doelen voor ogen waarvan we de meesten ruimschoots hebben gehaald. Maar er is ruimte voor ontwikkeling, THUIS moet nog meer een community worden zodat mensen elkaar kennen en weten te vinden. ‘We willen in de toekomst meer activiteiten buiten THUIS laten plaatsvinden en we gaan ons richten op ondernemerschap’, aldus Elsje.

Zo’n dertig procent van de bezoekers is student

Elsje van de Weg, mede-oprichtster THUIS

Studenten zijn het meest actief met het organiseren van activiteiten bij THUIS. Dit zorgt voormeer verbinding met de lokale bewoners. Zo’n dertig procent van de bezoekers is student. Op de zondagavond organiseren studenten van studentenvereniging NSW een Potluck deeldiner. ‘Het idee is dat je iets te eten meeneemt en dit deelt met elkaar. Inmiddels is het een groep van studenten, vluchtelingen, ouderen en vaste bezoekers.’ Voor de toekomst hebben de meiden genoeg plannen. ‘We zien nog wel een uitdaging op het gebied van communicatie, we willen duidelijker gaan uitdragen wat THUIS doet.’

Zaterdag 1 oktober viert THUIS het 1-jarig jubileum aan de Stationsstraat 32 tussen 13.30 en 17.00 uur.