Studentenleven

Studenten beginnen adviesbureau op de campus

Drie masterstudenten van de opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning hebben een adviesbureau opgericht om hun medestudenten aan nuttige werkervaring te helpen.
Linda van der Nat

De bedoeling is dat ze met hun bureau, dat Studentenatelier heet, studenten koppelen aan opdrachtgevers. ‘Voor studenten Landschapsarchitectuur is het lastig om in het vizier te komen van opdrachtgevers voor een advies of een visualisatie’, vertellen initiatiefnemers Ruben Weggemans, Jeroen Schoonderbeek en Rob Stuijt.

De masterstudenten Landschapsarchitectuur hebben een praktijkgerichte studie, zeggen ze, maar het praktisch gedeelte laat te wensen over. Wie toch iets met zijn studie wil doen, schrijft zich in voor prijsvragen en wedstrijden voor landschapsontwerp. Dat kost veel tijd en moeite. ‘Er is een vergelijkbaar bureau op de campus maar dat focust zich op andere domeinen van WUR. Landschapsarchitectuur valt wat dat betreft in Wageningen een beetje buiten de boot. Toen dachten we, waarom gaan we dan niet zelf zo’n adviesbureau beginnen?’ Hun website studentenatelier.nl is sinds eind augustus online.

Medestudenten hebben al interesse getoond, zegt Weggemans, toch zeker een stuk of vijftien. ‘Natuurlijk kun je als student gaan werken in de horeca of vakken gaan vullen, maar als je iets met je studie kunt doen is dat veel leuker. Je werkt op niveau, krijgt goed betaald en kunt alvast je netwerk opbouwen.’

Het vinden van opdrachtgevers is ingewikkelder. Vanuit een kantoortje in StartHub bellen de drie dagelijks met potentiële opdrachtgevers, zoals gemeenten, waterschappen en provinciale overheden. Inmiddels loopt er een project met Stichting Thuis Wageningen, waarin de Wageningse binnenstad centraal staat. ‘Hier zijn zes studenten in twee groepen druk voor aan het werk.’

‘Het is een hoop werk om je voet tussen de deur te krijgen’, zegt Weggemans. ‘Je belt er bij wijze van spreken honderd, tien nemen de telefoon op en met eentje heb je een gesprek.’ Mensen zijn wat huiverig om studenten in te huren, merken ze. ‘Onze studieadviseur zei al dat het een project van lange adem is, maar als het lukt zouden we een waardevolle toevoeging kunnen zijn.’