Studentenleven

Studenten Dijkgraaf bang voor inbrekers

Dijkgraafbewoners met een kamer op de begane grond voelen zich niet veilig meer in hun kamer. Ze willen dat Idealis maatregelen neemt tegen potentiële inbrekers.

Dit bleek gisteren tijdens de bijeenkomst die de studentenhuisvester had georganiseerd vanwege de recente golf aan inbraken in de studentenflat. De afgelopen weken is er bij zes kamers op de begane grond ingebroken, of is er een poging tot inbraak gedaan. Er werd onder meer een laptop gestolen. Ook bij de studentenwoningen Bornstesteeg en Droevendaal is ingebroken. Glas en een baksteen De tien bewoners die naar de bijeenkomst in flatkroeg De Bunker zijn gekomen voelen zich niet langer veilig in hun kamer. ‘Ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik ‘s avonds in bed lag en zag hoe mensen mijn raam probeerden te forceren. Dat is gewoon niet leuk meer’, aldus een van de studenten. Een van de bewoonsters vond na een nacht afwezigheid glas en een baksteen op haar hoofdkussen. De studenten willen dat Idealis maatregelen neemt om potentiële inbrekers op afstand te houden, zoals betere verlichting in donkere hoeken, metalen rolluiken voor de ramen en camerabewaking. De aanwezige wijkagent benadrukte dat de studenten zelf ook een verantwoordelijkheid hebben. ‘Bewaar je waardevolle spullen uit het zicht en sluit ramen en deuren als je niet op je kamer bent. Bel de politie, zeker de komende tijd, als je iets verdachts hoort of ziet. Als je overlast hebt van hangjongeren in het fietsenhok, laat het ons weten. Alle informatie is welkom.’ Gesurveilleerd Jan Harkema, hoofd Wonen bij Idealis, beloofde de studenten op korte termijn een brief te sturen met tips en belangrijke telefoonnummers. Ook heeft de studentenhuisvester met de politie afgesproken dat er vaker gesurveilleerd gaat worden. ‘Voor de lange termijn zullen we kijken wat mogelijk is op het gebied van extra verlichting of rolluiken. We willen laten zien dat we het serieus nemen.’ Kristel van Anrooij is blij dat Idealis een luisterend oor biedt voor de studenten. ‘Maar ik zou graag willen dat er al actie wordt ondernomen. Die inbraakgolf vindt nú plaats. Dan moet je niet uitgebreid de tijd nemen om allerlei afwegingen te maken.’ Bij de studente Gezondheid & Maatschappij werd ook ingebroken. Een van de studentes in Dijkgraaf heeft zelf al maatregelen getroffen; ze heeft een rooster voor haar raam geplaatst.