Studente gelauwerd voor bijdrage debatsport

Masterstudente Lara Minnaard heeft de eerste Cicero jaarprijs gewonnen. Volgens Dé Nederlandse debatclub heeft zij een bijzondere bijdrage geleverd aan de Nederlandse debatsport.
Carina Nieuwenweg

De Cicero jaarprijs werd op 31 december voor het eerst toegekend.

Minnaard wordt geprezen voor de verbindende rol die ze speelt tussen young en old professionals van de debatsport. Veel studentendebaters zijn als scholier begonnen en stromen door naar het studentendebat. Oudere professionals, uit het bedrijfsleven, hebben de debatcultuur onder studenten veelal niet meegemaakt. Beide groepen hebben geen gemeenschappelijke kennissen en gaan naar verschillende debatevenementen. Zonde, vindt Dé Nederlandse debatclub.

Als een van de weinige studenten komt Minnaard wel op evenementen met oudere professionals. Zij wist zo een brug te slaan tussen beide groepen als medeoprichter van Wageningen Debating. ‘Op het moment dat wij in Wageningen iets met debat organiseren, bijvoorbeeld een lezing of een toernooi, spreek ik ook mijn netwerk van ‘old’ professionals aan’, zegt Minnaard. ‘Hierdoor vormen we niet alleen het bruggetje maar zijn ook ontmoetingsplaats geworden.’

Wageningen Debating richt zich vooral op de praktische toepassing van debat. Studenten leren verschillende vaardigheden die je in de dagelijkse praktijk kunt inzetten.

Voor meer informatie over Wageningen Debating: http://wageningendebating.com/