Wetenschap

Student wint 5000 euro met scriptie

Peter Karssemeijer is maandag in de prijzen gevallen met zijn scriptie over de interactie tussen planten en insecten. Hij kreeg de East West Seed Afstudeerprijs voor Plantenwetenschappen. Het levert hem 5000 euro op.
Linda van der Nat

Vlnr scriptiebegeleider Quint Rusman, Peter Karssemeijer, Maaike Groot van East West Seed en hoogleraar Marcel Dicke. © Hilde de Wolf

Een week of drie geleden ontving Karssemeijer een telefoontje van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Dat hij een prijs had gewonnen met zijn masterscriptie. ‘Ik viel bijna van mijn stoel. Ik wist dat ik een goede thesis had geschreven want ik had een negen gehaald’, aldus Karssemeijer. ‘Maar van een prijsvraag wist ik niks.’ ‘Boosdoener’ bleek Karssemeijers begeleider Marcel Dicke, momenteel zijn promotor bij Entomologie, die de scriptie naar de KHMW had gestuurd. Dit genootschap deelt jaarlijks prijzen uit aan talentvolle scholieren, studenten en onderzoekers.

Maandag kreeg hij de prijs uit handen van Maaike Groot van East West Seed, sponsor van de afstudeerprijs. Volgens de jury levert de scriptie van Karssemeijer een belangrijke bijdrage aan de kennis van bestuiving bij planten. Karssemeijer: ‘Ik heb de interacties onderzocht tussen zwarte mosterdplanten en verschillende soorten bladluizen en wat zij voor effect hebben op bestuivers.’ Daarvoor zette hij de luizen op de bladeren of de bloemen van de plant en keek vervolgens wat er gebeurde als koolwitjes en zweefvliegen de planten bezochten. ‘Ik ontdekte dat de verschillende typen bladluizen een verschillend effect hebben op de vlinders en de vliegen. Zo maakt de ene luis de bloem van de mosterdplant aantrekkelijk voor de zweefvlieg, maar niet voor het koolwitje.’ Als we beter begrijpen hoe dit soort ecologische interacties werken, kunnen we het landbouwgif terugbrengen en de landbouw verduurzamen, hoopt Karssemeijer.

De jury roemt Karssemeijers brede interesse in wetenschappelijk onderzoek. Niet alleen studeerde hij cum laude af, maar ook is hij met een promotieonderzoek begonnen aan een project dat hij zelf heeft geschreven. Wat hij met het geld gaat doen?. ‘Ik ben net verhuisd naar Nijmegen, dus misschien gebruik ik het geld om een zuinig autootje te kopen.’