Student steeds vaker op de campus

Studenten brengen steeds meer tijd door op de campus van hun universiteit. Dat blijkt uit Delfts onderzoek in opdracht van de universiteiten.
Hoger Onderwijs Persbureau,Vincent Koperdraat

Foto: www.wur.nl

In tien jaar tijd is het aantal studenten met 22 procent gegroeid. Volgens alle universiteiten brengt de student meer tijd op de campus door dan tien jaar geleden.

Studenten vinden de campus belangrijker dan vroeger. ‘Strengere selectie, studievoortgangseisen (BSA), de afschaffing van de basisbeurs en hogere collegegelden of kosten van de studie zetten de student onder druk’, verklaren de onderzoekers. ‘Die student stelt op zijn beurt weer hoge eisen aan kwaliteit en beschikbaarheid van voorzieningen.’

Voorzieningen

Deze voorzieningen zijn verbeterd sinds 1995, toen de universiteiten hun huisvesting in eigen hand kregen. In 2006 was 36 procent van de campusgebouwen in goede of uitstekende staat, in 2015 was dat 49 procent. Toch verkeert zestien procent volgens het rapport in slechte tot zeer slechte staat.

De universiteiten besteden gemiddeld iets meer dan elf procent van hun budget aan huisvesting en faciliteiten. Het verschilt per universiteit, zeggen de onderzoekers, want de ene instelling heeft oudere gebouwen dan de andere. Ook hebben sommige universiteiten meer laboratoria.

Wageningen

Wageningen heeft op de campus vooral nieuwe gebouwen staan. Denk aan Atlas, Forum, Orion en Helix die in de afgelopen vijftien jaar zijn gebouwd. Van oude complexen buiten de campus, zoals De Dreijen, wordt definitief afscheid genomen.

Toch zijn er nog oude gebouwen over, zoals het Aulagebouw in Wageningen. Dat pand is in 1935 in gebruik genomen en één van de oudste die WUR bezit. Het gebouw werd in 1926 aan de universiteit geschonken.