Student kan iedere dag afstuderen

Procedure flexibeler gemaakt. Gunstig voor langstudeerders.

Studenten met een goedgekeurd vakkenpakket kunnen vanaf ­komend collegejaar elke dag afstuderen. De universiteit heeft procedures en software aangepast zodat studenten kunnen afstuderen zodra hun laatste studieresultaten verwerkt zijn.

‘Tot nu konden studenten een keer per maand afstuderen,’ vertelt Jos Kroonenburg van het Student Service Center. ‘Ze moesten zich daarvoor binnen een bepaalde termijn aanmelden, daarna gingen wij controleren of ze inderdaad alle vakken hadden gehaald en als er nog wat open stond, navragen waarom dat zo was. Dat hele circus hoeven we nu niet meer te doen. Het systeem haalt straks dagelijks naar boven welke studenten alle vakken hebben gehaald. Die krijgen een mailtje: "Wil je misschien afstuderen?"’ De maatregel is gunstig voor studenten die met de langstudeerboete te maken krijgen, hoewel dat niet de aanleiding was, zegt Kroonenburg. ‘We zijn al anderhalf jaar bezig om een koppeling te maken tussen vakkenpakket en resultatenoverzicht. Andere universiteiten doen het al langer zo, wat dat betreft hadden wij een afwijkend patroon. Nu lopen we weer redelijk mee met de rest.’ De diplomaceremonie verloopt komend jaar nog wel volgens een vast stramien: twee keer per jaar voor bachelorstudenten en vijf keer per jaar voor masterstudenten.