Student

Student fietst op hoog niveau

Biologiestudent Bas Nooren is eraan gewend. Overal waar hij voorbij rijdt met zijn hoge bi draaien de hoofden zich om. Wat is dat nou?

© Guy Ackermans

Het begon allemaal met wat surfen op Google. Daar zag hij een hoge fiets die was opgebouwd uit bestaande fietsen. ‘Dat kan ik ook’, dacht-ie meteen. Of eigenlijk: ‘Dat kan ik beter’. Het resultaat is het vehikel dat je kunt tegenkomen in het Wageningse straatbeeld: zijn versie van de hoge bi (van bicyclette) uit de tweede helft van de negentiende eeuw, de beginjaren van de fiets.

Verwarmingsbuizen

De fiets bestaat uit twee frames die onder een hoek aan elkaar zijn gelast. Alleen de verlengde voorvork is nieuw. Dat wil zeggen: ‘Dat zijn twee verwarmingsbuizen van de gamma’. Met wat verbeeldingskracht zie je er de oude hoge bi in, de fiets met een groot voor- en klein achterwiel. Maar dan zonder groot voorwiel. Maar zo’n retrofiets was helemaal de bedoeling niet.

Het zijn fietsen die bij de Haarweg al heel lang stonden weg te rotten

Bas Nooren

De originele fietsen zijn overigens gestolen, zegt hij er eerlijk bij. ‘Maar wel ethisch verantwoord gestolen. Het zijn fietsen die bij de Haarweg al heel lang stonden weg te rotten. De ene had een kapotte trapper, de andere een kapot achterwiel.’ De montage vond in de garage plaats bij de Wageningse automonteur waar hij naast zijn studie werkt. Die bijbaan op zich is al een verhaal.

Mijn eerste jaar studie ging mij heel makkelijk af’, vertelt Nooren. ‘Ik had veel tijd over. Toen dacht ik: ik wil wel eens weten hoe auto’s in elkaar zitten. Ik ben bij alle Wageningse garages langs geweest en bij eentje mocht ik het proberen. Sinds een jaar werk ik daar nu. Soms wel 10-15 uur per week. Hoe ik dat combineer met mijn studie? De meeste studieonderdelen die niet verplicht zijn, skip ik.’

Opstap

De fiets is tamelijk makkelijk in het gebruik. De opstap, het op het eerste gezicht moeilijkste onderdeel, vergt nauwelijks oefening. Het fietsen zelf veroorzaakt een lichte sensatie: de wereld daarboven ziet er toch iets anders uit. ‘Als je eenmaal fietst, is er niks moeilijks aan’, zegt Nooren. ‘De balans is precies zoals op een gewone fiets.’

Gewoon langzaam aan komen rijden en dan je voet op het paaltje zetten

Bas Nooren

Remmen is wel een dingetje. De ene handrem op de stang doet het ‘maar voor 30 procent’. En hoe werkt dat dan bij een stoplicht? ‘Gewoon langzaam aan komen rijden en dan je voet op het paaltje zetten.’ Een veiligheidsprobleem ziet Nooren niet. ‘Alleen ik fiets erop en ik weet hoe-ie werkt.’ Ach, een beetje gek moet je er wel voor zijn, geeft hij toe. ‘Ik doe nu eenmaal graag mijn eigen dingetje.’

Verticale tandem

De hoge bi is overigens niet het enige ontwerp dat in Noorens hoofd speelt. ‘Ik wil ook graag nog eens een verticale tandem maken. Eentje waar je dus boven elkaar zit.’ Dat is volgens hem nog nooit ontworpen. Maar hoe stap je dan op? ‘Eh, dat weet ik nog niet. Ik moet ‘m eerst nog uitdenken. Daarna kijk ik wel verder.’ Maar de wereld moet nog even op dit novum wachten. Nooren: ‘Ik heb er nog geen tijd voor om er aan te beginnen.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.