Student doet mee aan WK onderwaterhockey

Voor het wereldkampioenschap onderwaterhockey is de Wageningse student Laurine Hetterscheid op 3 augustus vertrokken naar Spanje.
Koen Guiking

Laurine zit bij het Nederlandse damesteam onder de 23 jaar. Dat team neemt het in een zwembad in Castello de la Plana (Spanje) op tegen zeven andere landenteams.

‘Ik ben veruit de minst ervaren speelster’, zegt Laurine, die pas twee jaar aan onderwaterhockey doet. De meeste meiden in het team spelen al minstens tien jaar hockey op de bodem van een zwembad, met een puck en een kleine stick. ‘Zij hebbben duidelijk meer inzicht dan ik’, zegt Laurine over haar ploeggenoten. Zelf moet ze het vooral van haar snelheid hebben; het resultaat van jarenlang wedstrijdzwemmen.

De Nederlandse Onderwaterhockeysters tot 23 jaar. Laurine zit rechts onderin. Foto: Britt van Kruchten

De student Dierwetenschappen werd anderhalf jaar geleden door een speelster van het damesteam onder de 23 jaar gevraagd of ze naar de open training voor het selectieteam wilde komen. Laurine, die eigenlijk nog maar net was begonnen met de sport, werd geselecteerd voor het landenteam en bleef ook onderwaterhockeyen voor haar club in Ede.

Minstens tien uur per week traint Laurine tegenwoordig. Daarnaast speelt ze zo ongeveer om het weekend wel een wedstrijd of toernooi. En dat is lang niet altijd om de hoek. ‘Londen, Leeds, Rome, ergens in Frankrijk’, somt ze op. De sport vergt, kortom, een hoop tijd en geld. ‘Dat is lastig combineren met een studie’, weet ze. Om die reden gaat er dit jaar geen Nederlands mannenteam onder de 23 jaar naar het WK. Op het mannen- en vrouwentoernooi tot 19 jaar is Nederland wel vertegenwoordigd.

De poulewedstrijden zijn op 8 tot en met 12 augustus, daarna is de knock-outfase. De finales worden gespeeld op 15 augustus.