Student Justin Tauber wint scriptieprijs

Student Molecular life sciences Justin Tauber heeft vorig jaar de beste Wageningse scriptie geschreven. Vanmiddag kreeg hij tijdens de viering van Dies Natalis de Scriptieprijs 2016 voor zijn thesisonderzoek.
Linda van der Nat

Foto: Remo Wormmeester

Volgens de jury viel Taubers thesis op door de mate van complexiteit en de heldere presentatie. Tauber deed onderzoek naar ‘dopants’, kleine hoeveelheden atomen of moleculen die worden toegevoegd aan een materiaal om het te versterken of te verbeteren. Deze ‘dopants’ gehoorzamen niet aan de gangbare wetten voor vaste stoffen, en het was lang onduidelijk waarom. Tauber ontdekte dat er een verband is tussen temperatuur en hoe de dopants zich gedragen.

De ontdekking leverde hem een publicatie op in het toonaangevende PNAS, een wetenschappelijk tijdschrift voor de natuurwetenschappen, als eerste auteur. Een hele bijzondere prestatie, aldus de jury.

Bronzen beeld

Elk jaar bekronen het Universiteits Fonds Wageningen en KLV per onderwijsdomein de beste afstudeerscripties. Deze domeinen zijn Omgevingswetenschappen, Maatschappijwetenschappen, Levenswetenschappen en Agrotechnologie & Voedingswetenschappen. Naast Tauber kregen ook Annemerel Mol, Jorieke Vaanhold en Joëlle Janssen de Scriptieprijs. Zij ontvingen 500 euro en een bronzen beeld. Tauber kreeg als overall winnaar nog eens 500 euro.

Lees in de volgende Resource interviews met de scriptieprijswinnaars.