Wetenschap

Strijden om de perfecte pitch

Negen jonge wetenschappers probeerden woensdag in Impulse de perfecte presentatie te geven. Zij deden mee aan de tweede editie van Famelab, een competitie voor onderzoekers die willen inspireren.
Rob Ramaker

Foto: Sven Menschel

Weinig wetenschappers geven lezingen met een laken over hun hoofd. Sebastian Bathiany, postdoc bij Aquatische ecologie, durfde dit vanmiddag wel aan. In het dagelijks leven onderzoekt hij of er kantelpunten bestaan waarbij poolijs (wit) blijvend wordt omgezet naar zeewater (donkerblauw). Donkere oppervlaktes absorberen immers meer energie uit zonlicht, waardoor de overgang steeds sneller gaat. Hij verbeeldde dit door zijn witte kleed af te werpen zodat zijn zwarte kleding ineens zichtbaar werd.

Het is één van de creatieve manieren waarop negen – voornamelijk Wageningse – onderzoekers hun studieobject uitlegden aan een lekenpubliek. De Famelab competitie maakte ze het hierbij niet gemakkelijk. Deelnemers kregen slechts drie minuten en mochten geen powerpoint gebruiken. Wel werden puntmutsen, spelcomputerpistolen en verstuivend poeder ingezet. Binnen deze beperkingen hielden de jonge wetenschappers een zo, creatief en ‘eigen’ mogelijk verhaal.

In Impulse kwam hierbij een enorme diversiteit aan onderwerpen voorbij. Hieronder waren bekende Wageningse thema’s zoals het maken van materialen uit microalgen, bestrijding van voedselfraude en het veredelen van varkens. Maar sommigen anekdotes zorgden echt voor grote ogen. Zo vertelde PhD-student Iris de Winter dat ze op Madagscar te maken kreeg met obesitas onder apen. Hun leefgebied is zodanig gekrompen dat ze nauwelijks beweging kregen maar des te meer aten van de vele beschikbare fruitbomen.

De vier beste presentaties leverden een ticket op voor de nationale eindronde op 21 april in Amsterdam. De gelukiggen: Jessie Eerens (Fresh food and chains), Joao Gouvela (Biopocestechnologie), Agata Rakszwska (Radboud Universiteit) en Mirte Bosse (Fokkerij en genetica). De eindwinnaar mag in juni meedoen aan het Cheltenham festival en mag bij de NTR stage lopen als wetenschapscommunicator. Tijdens de eerst editie van Famelab vorig jaar leverde Wageningen Universiteit met Pádraic Flood meteen de internationale winnaar.