Wetenschap - 20 december 2001

Streekproducten emotionele zaak

Streekproducten emotionele zaak

Als consumenten voor de eerste keer een streekproduct kopen ? bijvoorbeeld Hollandse kaas uit een bepaalde streek ? telt in die beslissing vooral de positieve associatie of emotionele band die ze hebben met die regio. Ook meten ze de kwaliteit van het product aanvankelijk af aan het imago van de regio. Wil de consument vaste klant van het product worden, dan wordt pas de feitelijke kwaliteit van het product van belang. Dat blijkt uit promotieonderzoek van marktkundige ir Koert van Ittersum. Regio van herkomst kan dus voor marketeers een belangrijk instrument zijn.

Onlangs klaagden producenten van Parmezaanse kaas dat producenten van elders hun kaas ook Parmezaans noemden. Om dergelijk misbruik te voorkomen, kunnen producenten in Europese regelgeving vastleggen dat het product alleen de naam van de streek mag dragen wanneer het daar inderdaad vandaan komt. Probleem daarbij is dat de procedure om zo'n certificaat te krijgen met veel papierwinkel gepaard gaat. | J.T.

Re:ageer