Student - 14 maart 2011

Stenen beelden in de grandeur van Het Depot

tekst:
Joris Tielens

De monumentale beelden in de zorgvuldig aangelegde voortuin, het prachtig gerestaureerde pand, de aanbouw onder opvallende architectuur, de oprijlaan met kiezelstenen.

Dat alles wekt de indruk dat hier iemand met heel veel geld iets heel moois heeft gemaakt van het voormalige pand van de vakgroep Bosbouw aan de Generaal Foulkesweg in Wageningen. Iets van welgevallen komt over je als vervolgens blijkt dat iedereen, ook een ongeschoren journalist, welkom is in Beeldengalerij Het Depot.
Nadat de universiteit het pand en de omringende tuinen in 2000 verkocht had, werd het in 2002 gekocht door stichting Utopa, die het in twee jaar omtoverde tot de huidige beeldengalerij. De dames willen minder kwijt over de mecenas die dit mirakel financierde, Loek Dijkman, eigenaar van het verpakkingsbedrijf Topa Groep. Maar het eind van de geldstroom is nog niet in zicht, want Het Depot krijgt uitbreiding aan de overkant van de Generaal Foulkesweg in het pand dat bekend staat als De Banaan. De stichting Het Depot steunt de ontplooiing van beeldhouwers ook met beurzen.
In de zaal waar ik lang geleden het vak inleiding bosbeheer volgde, staan nu statige, massieve stenen torsen in een verder lege zaal. Het Depot specialiseert zich in torsen en fragmenten van het menselijk lichaam. De beelden zijn soms figuratief, soms ook meer abstract, zoals de beelden van Petra Boshart. Sinds een week is er een solotentoonstelling van haar te zien in de aanbouw van Het Depot.
In een rondleiding vertelt Boshart dat bij haar het uitdrukken van gevoel in steen begon bij het verbeelden van het menselijk lichaam. 'Maar gaandeweg ben ik die menselijke vormen gaan terugbrengen tot een universeel symbool'. In de lichte ruimte staan beelden die verschillende dingen kunnen zijn. Een boomwortel of een venusheuvel, een rups of een penis. De beelden van Boshart - glad, strak, monumentaal - passen in de grandeur van Het Depot.  JT

Re:ageer