Stemmen op finalisten Shell scriptieprijs

Voor de publieksprijs van de Shell Bachelor Master Prijs 2014 kan gestemd worden op scripties van twee Wageningse studenten: Niek van den Top en Roxani Chatzipanagiotou. Naast de publieksprijs, dingen de twee ook mee naar de juryprijzen, die op 25 maart in Wageningen worden uitgereikt.
Koen Guiking

NiekNiek, nu eerstejaars MSc Agrotechnology, is finalist voor de bachelorprijs. Hij werkte mee aan het optimaliseren van een concept om de mest van kalveren te vergisten (om energie op te wekken)

en vervolgens ook te benutten voor de teelt van eendenkroos, dat dan weer als voer voor de kalveren gebruikt kan worden.

Roxani, die op maandag 2 maart begint als promovendus bij de groepen Milieutechnologie en Biobased Chemistry and Technology, dingt mee naar de masterprijs. Zij bedacht twee concepten – waarvan ze er één indiende voor de scriptieprijs – om de koolstofdioxide die vrijkomt bij een verbrandingsmotor af te vangen met bacteriën en om te zetten in biobrandstof. De door bacteriën opgenomen elektroden omzetten in brandstof werkt nog niet goed. De komende vier jaar wil de nieuwbakken promovendus dat proces verbeteren.

Stemmen op de Wageningers (of één van de vijf andere kandidaten) kan via shell.nl/stembama.

In totaal zijn er zeven finalisten voor de Shell Bachelor Master Prijs 2014, afkomstig van de technische universiteiten Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen. Op 25 maart presenteren alle zeven de studenten hun ideeën aan een jury, bestaande uit bestuurders van de vier universiteiten. Dit jaar is de finale in Wageningen en is Louise Fresco de juryvoorzitter.

‘Het is dus een soort thuiswedstrijd’, zegt Niek, die verheugd is dat hij in de finale staat, en het zo mogelijk nog mooier vindt dat hij daardoor de kans krijgt om kennis te maken met vooraanstaande mensen bij Shell en bij de vier universiteiten. ‘Op 5 maart krijgen we bij Shell een presentatiecursus’, vertelt Niek. ‘We krijgen tijdens de finale op 25 maart namelijk twee minuten de tijd om in een elevator pitch de jury te overtuigen van onze plannen. Zo iets heb ik nog nooit gedaan, dus een korte cursus is zeer welkom. En zo’n dag bij Shell is natuurlijk ook een mooie netwerkmogelijkheid.’

Roxani is nog niet zo bezig met finale. ‘Ik begin maandag als promovendus. Daar heb ik veel papierwerk voor moeten doen. Maar ik ga zeker mijn netwerk aansporen om op mij te stemmen. Hier in Wageningen, maar ook op de universiteit in Griekenland waar ik mijn bachelor heb gedaan.’